دوشنبه، ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۹

گفت‌وگوی آی سینما با حمیدرضا عارف درباره ورود به سینما

آدم سیاسی نیستم/ نحوه استفاده از رانت مهم است

آی ‌سینما/ محمدصادق شایسته: بیش از دو هفته است که ساخت فیلم سینمای «فصل نرگس» دومین تجربه کارگردانی نگار آذربایجانی به تهیه‌کندگی سحر صباغ سرشت آغاز شده است. فیلمی که تا امروز بازیگرانی چون ریما رامین‌فر، یکتا ناصر، پژمان بازغی، گوهر خیراندیش، سام نوری، شایسته ایرانی، محمدرضا هدایتی و صالح میرزا اقایی مقابل دوربین آن قرار گرفته‌اند.

اما در بین عوامل این فیلم سینمایی یک نام جالب به چشم می خورد: حمیدرضا عارف. فرزند محمدرضا عارف رییس سابق دانشگاه تهران و معاون اول رئیس جمهور در دولت دوم اصلاحات مجری طرح و سرمایه گذار فیلم آذربایجانی است. این جوان سی و هفت ساله و درس خوانده در رشته دکتری روابط بین الملل تلاش داشت یک دوره‌ای هم وارد اتاق بازرگانی تهران شود که به سرانجام نرسید. حالا او به عرصه سینما آمده و سرمایه ساخت فیلم تازه آذربایجانی را در اختیار تهیه کننده‌اش صباغ‌سرشت قرار داده است. اما او چرا و با چه هدفی وارد عرصه سینما شده؟ نگاه اش به حضور سیاسیون و وابستگان آن‌ها به حوزه فرهنگ چیست؟ و اینکه هزینه‌های این حضور از کجا تامین خواهد شد؟ مهم‌ترین سوالاتی بود که او در گفتگو با‌ آی‌سینما به آن‌ها پاسخ گفته است.

 

- در چند وقت اخیر شاهد حضور پررنگ چهره‌های سیاسی یا وابسته به سیاست در حوزه فرهنگ و به خصوص سینما بودیم. مثلا آقای کواکبیان رییس حزب مردم‌سالاری در صدد ساخت یک فیلم سینمایی است و سید هادی رضوی داماد محمد شریعتمداری معاون رییس جمهور سرمایه گذاری سریال «شهرزاد» را به عهده گرفته و شما هم به تازگی برای ساخت فیلم «فصل نرگس» به کارگردانی نگار آذربایجانی وارد عرصه سرمایه گذاری شده اید. دلیل حضور آن‌ها را پرسیدیم اما دلیل حضور شما چیست؟ 

به نظرم حوزه‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی خیلی قابل تفکیک نیستند و تفکیک افراد در حوزه‌های مختلف بخصوص اشخاصی که حائز توانمندی‌هایی هستند، خیلی کار صحیحی نیست. البته این که چه نیتی پشت ورود افراد در حوزه‌های مختلف است به شخصیت آن فرد بستگی دارد و نمی‌شود با یک مثال مشابه نیت همه را یکی دانست. من کاری به افراد پیش از خودم ندارم، چون هر شخصی یک سری علایق و نیت‌های مشخص دارد و ممکن است بخشی از آن مادی، معنوی، اعتقادی و حتی سیاسی باشد. طبیعتا افراد می‌خواهند از طریق محمل‌های مختلف، به هدف و نیت خودشان دست پیدا کنند. اما اگر بخواهم در مورد شخص خودم صحبت کنم باید عرض کنم که از زمان نوجوانی، در راهنمایی و دبیرستان به شدت پیگر و علاقه‌مند هنر بودم که می‌توانم به فعالیت در زمینه موسیقی و هنرهای مذهبی نظیر قرائت قرآن و اجرای تواشیح اشاره کنم. حتی در این زمینه‌ها مقام‌های کشوری داشته‌ام. در بحث تئاتر هم علاقه‌های بسیاری داشتم و حتی دوستان هنرمند هم می‌دانند من رابطه بسیار خوبی با هنر دارم و دوستان بسیاری در این زمینه دارم که می‌توانند گواه این موضوع باشند. من فعالیت‌های هنری خود را از پانزده سال پیش با کمک به راه اندازی صندوق حمایت از هنرمندان که در زمان دولت اصلاحات و به دستور مستقیم دکتر عارف معاون اول وقت رئیس جمهورتشکیل شد، آغاز کردم. شکر خدا این صندوق تا به امروز هم به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد و بیشتر مسائل بیمه‌ای هنرمندان را دنبال کند. در عرصه موسیقی هم بنده شاگرد استاد داوود گنجه‌ای بودم و الان هم در خدمت استاد صدیق تعریف مشغول به یاد گیری هستم.

- یعنی شما الان آواز هم می‌خوانید؟   

بله بالاخره در اوقات تنهایی برای خود آواز هم می خوانم (باخنده)

- روی دستگاه های موسیقی آواز می خوانید یا بدون موسیقی تنها می خوانید؟ 

بله بدون موسیقی آواز می خوانم. (باخنده)

- برگردیم به همان حوزه سینما. 

بله. بالاخره افرادی که مثل ما نقش اجتماعی و سیاسی‌شان ممکن است در جامعه پر رنگ‌تر باشد، نباید از حوزه فرهنگ برای منافع سیاسی‌شان استفاده کنند یا حتی از قدرت سیاسی‌شان برای ورود به حوزه فرهنگ. الان در کشور ما بحث اقتصاد در فرهنگ بسیار مغفول مانده است. اینکه پروژه‌های فرهنگی چگونه می‌توانند حامیان مالی خودشان را داشته باشند و برای بازگشت سرمایه های مالی‌شان چگونه عمل کنند که بازگشت مالی برای آنها به وجود بیاید از مسائل مهم اقتصاد فرهنگی است. در همین راستا من با خانم صباغ سرشت به عنوان تهیه کننده و خانم آذربایجانی که کارگردانی این پروژه را به عهده دارند آشنا شدم و تمام این اتفاقات به واقع لطف خدا بوده است. «فصل نرگس» در ژانر اجتماعی جلوی دوربین رفته و به یادآوری یکی از حلقه‌های گمشده در جامعه امروز که عشق، علاقه و محبت است اشاره می‌کند. من به واقع احساس کردم به واسطه ساخت این فیلم می‌توانیم نقش کوچکی را برای یادآوری این حلقه مفقوده ایفا کنیم. به هر حال ما یکی از بحث های اصلی‌مان قضیه تغذیه روح جامعه است و احساس کردم با تولید یک اثر فاخر، هم در داخل بتوانیم حس نوع دوستی را ارتقا دهیم و هم در خارج از ایران به عنوان یک فیلم سفید، مثبت و زیبا چهره‌ای مهربان از جامعه زیبای ایرانی معرفی کنیم.

- صحبت های شما، خوب و جذاب است. اما یک نکته ای وجود دارد، تقریبا همه می دانند که پرخرج ترین هنر نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا، هنر سینما است. یعنی با بودجه های چند ده میلیونی هیچ پروژه سینمایی جلو نمی رود. در همین ایران کم برای ساخت یک فیلم سینمایی به شکل متوسط بودجه نزدیک به یک میلیارد تومان لازم است. حالا این سوال پیش می آید، شمایی که الان سی و هفت سال سن دارید و نسبت مستقیمی هم با معاون اول دولت اصلاحات دارید، چگونه این سرمایه را بدست آوردید و چگونه می توانید از پس تامین هزینه‌های یک پروژه سینمایی برآیید؟ 

وقتی شما می‌خواهید برای یک کار سرمایه‌گذاری کنید، لزوما که نباید سرمایه آن را از جیب خود بگذارید. مثلا همه اشخاصی که کارخانه ای احداث می‌کنند، از سرمایه شخصی خود استفاده می کنند؟ نه! یکی از مشکلاتی که امروز در عرصه فرهنگ و به خصوص در عرصه سینما با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم، این است که منبع پول‌هایی که وارد این عرصه می شود، مشخص نیست. خیلی‌ها می‌خواهند کارهای پولشویی خود را از طریق سینما و فرهنگ انجام دهند. من هم اتفاقا چون نسبت به این موضوع تاکید داشتم، یک ریال از سرمایه این پروژه را از جیب خودم نگذاشتم و سرمایه آن را از طریق وام‌های بانکی جور کردم. بالاخره اگر در طول این سی و هفت سال نتوانستیم ثروتی جمع کنیم، خرده اعتباری که برای ما به وجود آمده. این اعتبار هم از طریق تخصص و توانمندی‌ای که داریم و سرویسی که بر اساس توانمندی‌مان به موسسه‌های مالی-اعتباری و بانک ها می‌دهیم به وجود آمده است. ما هم از این اعتبار استفاده کردیم و از یکی از بانک‌های خصوصی کشور وامی دریافت کردیم تا سرمایه این کار فراهم شود. البته به نظر من همه چیز نباید از طریق پول اتفاق بیافتد.

- «همه چیز نباید از طریق پول اتفاق بیافتد.» این یعنی چه؟ 

به عنوان مثال ممکن است خیلی از دوستان برای فیلمبرداری قسمت‌هایی از فیلم مجبور شوند لوکیشنی را اجاره کنند. اما من این توانایی و اعتبار را دارم که از لوکیشن‌های شخصی و لوکیشن‌هایی که دوستانم داشتند به شکل مجانی استفاده کنم.

- یعنی برخلاف شخصی که برای ساخت یک فیلم یا یک سریال پول‌هایی جهت مصارف مختلف می‌پردازد، شما اعتبارتان را خرج کرده وهزینه های ساخت این فیلم را کمتر کردید.

بله دقیقا، چون یک سری کار با پول انجام می شود و یک سری از کارها هم با اعتبار جلو می رود، به هر حال همانطور که شما اشاره کردید، سی و هفت سال سن برای کسب اعتبار کافی و لازم کم نیست.

- البته سی و هفت سال سن زیادی هم نیست...

اتفاقا پدر من وقتی مدیر عامل شرکت ملی مخابرات شدند، بیست و نه سالشان بوده و وقتی هم معاون اول دولت جمهوری اسلامی ایران شدند، پنجاه ساله بودند. به نظر من باید کمی منصف باشیم، چرا که دیگر در دنیا هم برای موفقیت سن و سال اصلا مطرح نیست. همین آقای زاکربرگ مدیرعامل فیسبوک در زمان اوج این شبکه اجتماعی چند ساله بود؟ 25 سال. بنابراین ما فقط در ایران خیلی به سن و سل اهمیت می دهیم.

- این حرفی که شما زدید، بحث خیلی خوبی بود، اما در ایران بحث سن ارتباط مستقیمی با بحث رانت دارد. شما تصور کنید یک جوان عادی اگر فرزند یا داماد شخصی خاصی نباشد، بازهم می تواند به موفقیت های این چنینی دست پیدا کند؟!

اولا من به طور قاطع می‌گویم این جانب از هیچ رانتی به واسطه نسبت فامیلی استفاده نکردم. بعد هم به نظرم این یک تصور غلطی است که بیشتر باعث می‌شود جو ناامیدی در بین جوان‌ها به وجود بیاید. بسیاری از فرزندان مسئولان هستند که از لحاظ مالی و اقتصادی اصلا آدم‌های موفقی نیستند ولی آن‌هایی که موفق‌اند اکثرا تحصیلات خوبی دارند. بالاخره شما هم لطفا یک حداقلی از هوش و توانایی را برای بچه‌های مسئولین در نظر بگیرید. من از طریق کنکور سراسری در دانشگاه صنعتی شریف قبول شده‌ام و بعد هم در یکی از بهترین دانشگاه‌های آمریکا آن هم با بورس خود آن‌جا نه با استفاده از بورسی که از دولت ایران گرفته باشم درس خوانده‌ام. خب این نشان می‌دهد حمیدرضا عارف یک حداقلی از هوش و استعداد را دارد. این توانایی می‌تواند به همین مسئله رانت و آقازادگی محدود شود و کار دیگری نکند یا برعکس حالا با این رانتی که به قول خیلی‌ها از آن برخوردار است کارهای درست و به درد بخور انجام دهد. این‌که شما رانت داشته باشید بالذات چیز بدی نیست، مهم این است که شما بتوانید از آن درست و سالم استفاده کنید. وقتی شما به شکل ذاتی یک سری ارتباطات دارید ناخودآگاه برای شما نیمچه اعتباری به همراه دارد و اعتبار اصلا چیز بدی نیست، رانت داشتن زمانی مشکل دارد که فرد با استفاده از دانش و آگاهی بیشترش نسبت به بقیه از اطلاعات خاصی که در زمینه‌های مختلف دارد سو استفاده کند.  آن‌جاست که خلاف اتفاق افتاده است.

- پس شما می گویید از آن دسته رانت‌دارانی هستید که سالم کار می‌کنند؟

بالاخره در این مملکت همه چیز مشخص است. اندازه آدم‌ها و نوع فعالیتشان کاملا قابل پیگیری است. خدا را شکر در کشور ما هم هیچ گاه هیچ چیز پنهان نمی‌ماند چرا که هیچ دو نفری با هم قسم خورده نیستند حتی شرکا. به همین دلیل هم در ایران شرکت‌هایی که با چند شریک خیلی عمر کنند کم پیدا می‌شود چون بالاخره یکی از آن‌ها اگر خلافی باشد پته بقیه را روی آب می‌ریزد. البته این واقعا جای خوشحالی دارد در کشوری که خون پای آزادی‌اش ریخته شده کسی نمی‌تواند به این راحتی‌ها هر کاری خواست بکند و آخرش قسر در برود.

- برگردیم به بحث فیلم و بودجه اش ...

به هر حال برای گرفتن وام و بعد آغاز کار ساخت فیلم یک مقدار تزریق اولیه مالی نیاز داشتیم چون باید حدود 20 درصد مبلغ وام را به عنوان سهم مشارکت در بانک می‌گذاشتیم. آن بخش کوچک با همراهی دوستان انجام شد و بقیه مسائل هم با اعتباری که بنده از فعالیت‌های خودم کسب کردم و اعتمادی که آن مجموعه به من داشتند با گذاشتن موارد مورد نیازی مثل وثیقه باقی بودجه فیلم را فراهم کردیم. من به شدت معتقدم اگر مسائل اقتصادی در سینما کاملا شفاف باشد باعث می‌شود بانک‌ها پشت فیلم‌ها بیایند، البته نه اینکه لزوما سرمایه‌گذار و اسپانسر باشند بلکه کمک کنند به سرمایه‌گذارانی که حاضر می‌شوند بیایند ریسک تهیه فیلم را به جان بخرند و درصد بالای سود وام‌های بانکی که حدود 30 درصد است را پرداخت کنند. این اتفاق اگر رخ دهد قاعدتا فیلم‌های خوبی هم ساخته می‌شود و در نتیجه فروش‌ خوبی هم برای فیلم ها اتفاق می‌افتد و در این بین همه سود می‌کنند، هم مردم و فرهنگ ما، هم تهیه کننده‌ها و عوامل تولید و هم حتی بانک‌ها.

- آیا حضور شما به عنوان سرمایه‌گذار در سینما بعد از فیلم «فصل نرگس» هم ادامه خواهد داشت؟

همیشه در همه مسائل زندگی عادت کرده‌ام در ابتدا یک مدت جلو نباشم، تنها حامی باشم و یاد بگیرم اما وقتی شخصا به شکل مستقیم و شفاف وارد عرصه می شوم سعی می کنم پروژه‌ای را انتخاب کنم که مطمئن باشم حداقل حس خودم را ارضا کند. اگر آن پروژه -هر چه که باشد- جواب داد آن وقت می‌توانم مطمئن باشم که آن مسیر را ادامه خواهم داد. من با نیت خیر وارد عرصه کار در سینما شدم، اصلا هم هدف اقتصادی ندارم و همین که فیلم بتواند بودجه‌ای که برایش صرف شده را برگرداند برای من کافی است. کار در این عرصه‌ها جزو وظایفی است که برای خودم تعریف کردم. حالا شما بگویید این کار یک سیاستمدار است و من می‌گویم فعال اجتماعی-فرهنگی.

- یعنی نگاه شما در این عرصه براساس منافع یا نگاه سیاسی نیست؟

نه اصلا. من خودم را آدم سیاسی نمی دانم.

- چرا نمی دانید؟ شما نامزد انتخابات مجلس هم شدید و به دلایلی انصراف دادید...

به نظرم نامزد انتخابات مجلس لزوما یک آدم سیاسی نیست. نامزد ریاست جمهوری چرا ولی مجلس نه. مجلس به نظرم یک نهاد غیردولتی و حکومتی است و جایی است که افراد باید آدم‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی باشند. اصلا مشکل اصلی مجلس قبل همین بود که آنقدر افراد سیاسی بودند، دیگر کسی به درد مردم نمی‌رسید. من، خودم را یک کارآفرین اجتماعی تعریف می‌کنم ولی این را هم یادتان باشد که شما نمی‌توانید برای حوزه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مردم کاری انجام دهید ولی نیم‌نگاهی هم به مقوله سیاست نداشته باشید. در همه دنیا هم همین است. اما تاکید می‌کنم ورود سیاسیون به فرهنگ و هنر اگر در جهت بهره‌برداری سیاسی نباشد خیلی می تواند به این عرصه کمک کند. ضمن اینکه درست است خیلی‌ها برای سواستفاده‌های سیاسی وارد کار فرهنگی می‌شوند اما این دلیل نمی‌شود که باز همه را به چشم ببینیم و بگوییم هر که رگه‌ای از سیاست داشت حتما برای استفاده سیاسی وارد حوزه فرهنگ شده. چرا که این تفکر صفر و صدی در نهایت باعث می‌شود اکر آدم توانمندی هم وجود داشته باشد با توجه به حاشیه هایی که برایش اتفاق می‌افتد به این عرصه ورود نکند.

- شما چرا با دانستن همه این شرایط باز هم حاشیه‌ها را به جان خریدید؟

خب من کمی پوستم کلفت‌تر است، سرم هم بیشتر درد می‌کند، کتک خورم هم ملس است.(با خنده)

- مبلغ بودجه «فصل نرگس» را می‌توانید بگویید؟

الان نه. ولی قطعا به دلیل حساسیت‌هایی که در خصوص امثال ما در ذهن مردم و رسانه‌ها وجود دارد  پس از پایان کار برای اینکه شک و شبهه‌ای وجود نداشته باشد ریز بودجه و لیست هزینه های ریالی فیلم را اعلام خواهم کرد. چون خودم اعتقاد به شفاف سازی دارم و معتقدم این شفاف‌سازی می‌تواند کمک بسیاری به وضعیت اقتصاد سینما کند. با این حال بدانید برای ساخت فیلم در حد و اندازه‌های هزینه یک فیلم درجه یک سینمای ایران بودجه صرف خواهد شد.

- شما چه تعریفی از سرمایه‌گذار در یک پروژه سینمای دارید؟ حالا که پول گذاشته‌اید چقدر خودتان را درگیر مسائل مختلف فیلم می‌کنید؟

زمانی که وارد این پروژه شدم احساس کردم نگاهی که به سرمایه‌گذار در عرصه سینما است یک نگاه فرهنگی نیست. یک آدم پولداری که پولی آورده، بازیگران را خودش انتخاب می‌کند و قرار است در همه امور مستقیما دخالت کند. اما من موافق این نگاه نیستم. خب من پیش از این به عنوان سرمایه‌گذار تجربه انتشار روزنامه «بهار» را در سال 91 داشتم. آن جا هم تا زمان توقیف قبلی‌اش سهام دار بودم ولی سعی کردم هیچ گاه در امور اجرایی دخالت نکنم. با اینکه خودم مدعی فرهنگ هستم اما معتقدم هر کاری متخصص خودش را دارد. در «فصل نرگس» هم با اعتماد کاملی که بین من به عنوان مجری طرح و سرمایه گذار و تهیه کننده و عوامل تولید وجود دارد تلاش می‌کنیم تعریف جدید از سرمایه‌گذر در سینما ارائه دهیم. آن هم سرمایه‌گذاری که انواع برچسب‌های رانت و آقازادگی برایش وجود دارد ولی به جای دخالت در نوع اجرا و انتخاب بازیگران که شاید به نوعی یکی از حقوق سرمایه‌گذار هم باشد با اعتماد به عوامل و در جهت منافع فیلم در کنار هم باشیم به جای آن که مقابل قرار بگیریم. من حتی هنوز سر صحنه هم نرفتم چرا که احساس می‌کنم وظیفه من حمایت از تیمی است که به آن اعتماد کرده‌ام نه دخالت در کار آن‌ها. البته آن‌جا که نیاز به همفکری و مساعدت‌هایی از سوی بنده برای جلو رفتن کار باشد قطعا ورود پیدا خواهم کرد. خصوصا وقتی اعتباری که من دارم می‌تواند گره گشا باشد.

 

9411

2016-01-18 13:19:10 iCinema - آی سینما؛ اخبار سینمای ایران و جهان
به اشتراک بگذارید fb tw gp pi
نظر دهید
پنجشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۶

تدوین فیلم جدید عبدالرضا کاهانی تمام شد

عبدالرضا کاهانی کارگردان سینمای ایران با انتشار پستی در صفحه توییتر خود از پایان تدوین جدیدترین ساخته خود خبر داد. کاهانی فیلم «ما شما را دوست داریم خانم یایا» را در کشور تایلند جلوی دوربین برده است و در آن رضا عطاران، حمید فرخ‌نژاد و نیتایا چایسری بازیگر زن تایلندی به ایفای نقش می‌پردازند.
2017-07-20 15:04:31 iCinema - آی سینما؛ اخبار سینمای ایران و جهان
به اشتراک بگذارید fb tw gp pi
نظر دهید
چهارشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۶

«نهنگ عنبر 2» نوزده میلیاردی شد

فیلم سینمایی «نهنگ عنبر2: سلکشن رویا» که روزهای پایانی اکران خود در سینماهای کشور را پشت سر می‌گذارد، توانست از 19 میلیارد تومان فروش در گیشه عبور کرد. این فیلم اگر 800 میلیون تومان دیگر بفروشد، می‌تواند جای «گشت 2» را به عنوان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران بگیرد.
2017-07-19 15:29:21 iCinema - آی سینما؛ اخبار سینمای ایران و جهان
به اشتراک بگذارید fb tw gp pi
نظر دهید
چهارشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۶

خاطره مکتوب مهران مدیری از بازیگر فقید

شکیبایی پیشنهاد بازی در «پاورچین» و «مرد هزار چهره» را رد کرده بود

بیست و هشتم تیرماه 1387 بود که خسرو شکیبایی بازیگر معتبر سینمای ایران چشم از جهان فرو بست. مهران مدیری کارگردان سینمای ایران در یادداشتی که در کتاب خسرو شکیبایی از او منتشر شده، در مورد پیشنهاد‌هایی که او به خسرو شکیبایی برای بازی در «پاورچین» و «مرد هزار چهره» داده بود، نوشته است. مدیری نوشته که خسرو شکیبایی پس از نپذیرفتن بازی در این دو سریال به او گفت که من همیشه یک بازی به تو بدهکارم هستم.
2017-07-19 14:08:50 iCinema - آی سینما؛ اخبار سینمای ایران و جهان
به اشتراک بگذارید fb tw gp pi
نظر دهید
چهارشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۶

وزیر ارشاد از تدوین برنامه جامع 10 ساله سینما خبر داد

شب گذشته سیدرضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در نشستی با فراکسیون مطبوعات مجلس از تدوین برنامه‌ای ده ساله در حوزه سینما خبر داد. او البته به جزئیات بیشتر در این باره اشاره نکرد. وزیر ارشاد همچنین درباره طرح بیمه هنرمندان گفت که هم اکنون 3 هزار نفر عضو صندوق هنر هستند و به تازگی افراد زیادی برای دریافت این بیمه اقدام کرده‌اند.
2017-07-19 15:56:55 iCinema - آی سینما؛ اخبار سینمای ایران و جهان
به اشتراک بگذارید fb tw gp pi
نظر دهید
چهارشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۶

حبیب‌الله کاسه‌ساز تهیه کننده «اخراجی‌ها» درگذشت

حبیب‌الله کاسه‌ساز تهیه کننده فیلم «اخراجی‌ها» و مدیرکل نظارت و ارزشیابی معاونت امور سینمایی در دهه 1370 بعد از مدت‌ها مبارزه با بیماری سرطان صبح امروز در 55 سالگی درگذشت. کاسه‌ساز فعالیت در سینما را از اواخر دهه 60 به عنوان بازیگر آغاز کرد و از دهه 80 تهیه کننده شد. او در دورانی که عزت‌الله ضرغامی معاون امور سینمایی وزارت ارشاد بود، مدتی به عنوان مدیرکل نظارت فعالیت می‌کرد.
2017-07-19 11:59:16 iCinema - آی سینما؛ اخبار سینمای ایران و جهان
به اشتراک بگذارید fb tw gp pi
نظر دهید
سه شنبه ۲۷ تير ۱۳۹۶

محمد شایسته در گفت‌وگو با آی سینما:

فیلمبرداری دوباره یک سکانس «خانه دختر» تصمیم خودمان بود!

پس از اظهارات ابراهیم داروغه زاده معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی درباره رفع مشکل برخی فیلم‌های توقیفی، محمد شایسته تهیه کننده «خانه دختر» در گفت‌وگو با آی سینما می‌گوید که سازمان سینمایی شرطی برای اکران این فیلم سینمایی نگذاشته بود و تنها خواستار حذف یک سکانس از «خانه دختر» شده بود، اما آنها برای رفع سوءتفاهماتی که درباره این فیلم به وجود آمد، تصمیم گرفتند سکانس بحث برانگیز این فیلم را دوباره فیلمبرداری کنند.
2017-07-18 23:25:47 iCinema - آی سینما؛ اخبار سینمای ایران و جهان
به اشتراک بگذارید fb tw gp pi
نظر دهید
سه شنبه ۲۷ تير ۱۳۹۶

واکنش به صحبت‌های معاون نظارت سازمان سینمایی

کیانوش عیاری: با حذف سکانس ابتدایی «خانه پدری» مخالفم

پس از انتشار اظهارات معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در مورد اکران فیلم‌های توقیفی، کیانوش عیاری در مصاحبه‌ای اعلام کرد که موافق حذف سکانس بحث برانگیز فیلم «خانه پدری» (کشتن دختر به دست پدرش) نیست و به همین دلیل می‌خواهد این فیلم را با قبول شرط محدودیت‌های سنی در سینماهای کشور به نمایش درآورد.
2017-07-18 15:57:32 iCinema - آی سینما؛ اخبار سینمای ایران و جهان
به اشتراک بگذارید fb tw gp pi
نظر دهید
سه شنبه ۲۷ تير ۱۳۹۶

یادی از بازیگر محبوب در آستانه سالگرد درگذشتش

پرستویی: مردم خسرو شکیبایی را به خاطر مناعت طبعش دوست داشتند

در آستانه سالگرد درگذشت خسرو شکیبایی، پرویز پرستویی بازیگر معتبر سینمایی ایران در جدیدترین مصاحبه خود صحبت‌هایی را در مورد این بازیگر فقید مطرح کرده است. بازیگر «آژانس شیشه‌ای» می‌گوید در روز تشیع جنازه خسرو شکیبایی که با حضور بسیاری از طرفداران این بازیگر برگزار شد، فهمید یک هنرمند تا چه اندازه می‌تواند در دل مردم جا داشته باشد. پرستویی معتقد است که شکیبایی با تمام وجودش برای بازیگر هزینه کرد و مردم به خاطر مناعت طبعش او را بسیار دوست می‌داشتند.
2017-07-18 18:23:18 iCinema - آی سینما؛ اخبار سینمای ایران و جهان
به اشتراک بگذارید fb tw gp pi
نظر دهید
سه شنبه ۲۷ تير ۱۳۹۶

معاون نظارت سینما تکلیف فیلم کاهانی را روشن کرد

داروغه‌زاده: با «خانه پدری» موافق نیستم، نگاه امیریوسفی به «فتنه 88» مردود است

ابراهیم داروغه‌زاده به عنوان معاون جدید نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در اولین گفت‌وگوی بلند خود درباره چند فیلم توقیف شده اظهار نظر کرده است. مهم‌ترین بخش حرف‌های او جایی‌ست که تکلیف برخی فیلم‌ها را روشن می‌کند. او به صراحت می‌گوید «ارادتمند نازنین، بهاره، تینا» ساخته عبدالرضا کاهانی رد شده و امکان نمایش ندارد. او همچنین درباره فیلم‌های «خانه پدری»، «عصبانی نیستم» و «آشغال‌های دوست داشتنی» اظهار نظر کرده است.
2017-07-18 13:28:11 iCinema - آی سینما؛ اخبار سینمای ایران و جهان
به اشتراک بگذارید fb tw gp pi
نظر دهید
سه شنبه ۲۷ تير ۱۳۹۶

تصاویری از مراسم نمایش «ساعت پنج عصر» برای هنرمندان

مهران مدیری: این بزرگترین اکران خصوصی تاریخ سینمای ایران است

اکران خصوصی فیلم سینمایی «ساعت پنج عصر» شب گذشته در پردیس کوروش با حضور تعداد زیادی از سینماگران و هنرمندان برگزار شد. محمد باقر نوبخت معاون حسن روحانی مهمان ویژه این مراسم بود و مهران مدیری کارگردان این فیلم از مراسم شب گذشته به عنوان بزرگترین اکران خصوصی تاریخ سینمای ایران یاد کرد. عکس‌های آی سینما از این مراسم را ببینید.
2017-07-18 03:46:09 iCinema - آی سینما؛ اخبار سینمای ایران و جهان
به اشتراک بگذارید fb tw gp pi
نظر دهید
دوشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۶

گزارش تصویری از اکران مردمی «اکسیدان»

امیر جعفری: عده‌ای اگر دستشان برسد، سینما و تئاتر را تعطیل می‌کنند!

شب گذشته مراسم اکران مردمی فیلم «اکسیدان» با حضور حمید فرخ‌نژاد، امیر جعفری و حامد محمدی در سینمای اریکه ایرانیان برگزار شد. در این مراسم حمید فرخ‌نژاد به تندی از خانه سینما انتقاد کرد و گفت با وجود صدور پروانه نمایش برای فیلم «اکسیدان» برخی برای خود حکومت مستقل تشکیل دادند و هرکاری که دلشان می‌خواهد انجام می‌دهند. همچنین امیر جعفری بازیگر فیلم «اکسیدان» در ادامه این مراسم گفت برخی اگر دستشان برسد تئاتر و سینما را تعطیل خواهند کرد، چون آنها به هنر و هنرمند و خندیدن مردم علاقه‌ای ندارند.
2017-07-17 17:52:21 iCinema - آی سینما؛ اخبار سینمای ایران و جهان
به اشتراک بگذارید fb tw gp pi
نظر دهید
دوشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۶

پیش فروش اینترنتی بلیت «ساعت پنج عصر» با تاخیر آغاز شد

در حالی که قرار بود پیش فروش اینترنتی بلیت‌های فیلم «ساعت پنج عصر» از روز شنبه آغاز شود، سایت سینما تیکت با دو روز تاخیر از امروز اقدام به عرضه بلیت‌های اولین فیلم سینمایی مهران مدیری کرد. ساعت «پنج عصر» از اواخر هفته در سینماهای سراسر کشور اکران خواهد شد و پیش بینی می‌شود که این فیلم با استقبال مخاطبان سینما و طرفداران مهران مدیری روبرو شود.
2017-07-17 14:04:45 iCinema - آی سینما؛ اخبار سینمای ایران و جهان
به اشتراک بگذارید fb tw gp pi
نظر دهید
يكشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۶

عطاالله مهاجرانی: «ماجرای نیمروز» می‌بایست 30 سال پیش ساخته می‌شد

عطاالله مهاجرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت اصلاحات با انتشار پستی در صفحه توییتر خود نظر خود در رابطه با بهترین فیلم سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر را اعلام کرد. مهاجرانی از «ماجرای نیمروز» به عنوان فیلمی منصفانه یاد کرده و نوشته که این فیلم می‌بایست 30 سال پیش ساخته می‌شد.
2017-07-16 16:57:21 iCinema - آی سینما؛ اخبار سینمای ایران و جهان
به اشتراک بگذارید fb tw gp pi
نظر دهید
يكشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۶

وزیر ارشاد صورت مساله را پاک کرد

«توقیف» نداریم، فیلم‌ها یا مجوز می‌گیرند یا نمی‌گیرند!

در حالی که بدنه سینما و رسانه‌ها در انتظار نتیجه کار کمیته بازبینی فیلم‌های توقیف شده هستند، سیدرضا صالحی امیری وزیر ارشاد امروز در مصاحبه‌ای گفته که چیزی به اسم «توقیف» وجود ندارد. او همچنین گفته که خودش و رئیس سازمان سینمایی در صدور مجوز فیلم‌ها دخالتی ندارند. صالحی امیری درباره یک فیلم هم بدون نام بردن اظهار نظر کرده و گفته کارگردان و تهیه‌کننده‌اش تمایلی به اصلاح ندارند و امکان نمایش نخواهد داشت.
2017-07-16 13:43:11 iCinema - آی سینما؛ اخبار سینمای ایران و جهان
به اشتراک بگذارید fb tw gp pi
نظر دهید
شنبه ۲۴ تير ۱۳۹۶

آمار فروش آخر هفته فیلم‌های ایرانی

حاشیه‌ها فروش «اکسیدان» را افزایش داد

پس از حواشی اخیری که برای فیلم‌های «مادر قلب اتمی» و «اکسیدان» به وجود آمد و باعث توقف اکران فیلم علی احمدزاده شد، فیلم سینمایی «اکسیدان» در روزهای پنجشنبه و جمعه هفته گذشته با افزایش فروش چشمگیری مواجه شد و توانست تنها در این دو روز 570 میلیون تومان درآمد کسب کند. فروش ناموفق فیلم «کارگر ساده نیازمندیم» همچنان از نکات عجیب آمار فروش دو هفته اخیر است.
2017-07-15 21:16:43 iCinema - آی سینما؛ اخبار سینمای ایران و جهان
به اشتراک بگذارید fb tw gp pi
نظر دهید
شنبه ۲۴ تير ۱۳۹۶

تهیه کننده «هامون» رییس جشن سینمای ایران شد

جشن سینمای ایران که هر ساله به همت خانه سینمای برگزار می‌شود، امروز رییس نوزدهمین دوره خود را شناخت. هارون یشایایی تهیه کننده با سابقه سینما قرار است امسال به عنوان رییس نوزدهمین جشن سینمای ایران فعالیت کند. او تهیه فیلم‌های «ناخدا خورشید»، «هامون» و «اجاره‌نشین‌ها» را در کارنامه دارد.
2017-07-15 18:30:59 iCinema - آی سینما؛ اخبار سینمای ایران و جهان
به اشتراک بگذارید fb tw gp pi
نظر دهید
شنبه ۲۴ تير ۱۳۹۶

آخرین خبر از فیلم جدید ابراهیم حاتمی کیا

یک سوم از فیلمبرداری «به وقت شام» انجام شد

ابراهیم حاتمی کیا که از اوایل خرداد ماه فیلمبرداری جدیدترین ساخته خود با نام «به وقت شام» را در شهر تهران آغاز کرده، تا به حال فیلمبرداری 30 درصد از سکانس‌های این فیلم را به پایان برده است. داستان فیلم «به وقت شام» در مورد جنگ داخلی سوریه و حضور مدافعان حرم در این کشور است.
2017-07-15 15:40:51 iCinema - آی سینما؛ اخبار سینمای ایران و جهان
به اشتراک بگذارید fb tw gp pi
نظر دهید
پنجشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۶

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس به حرف‌های وزیر ارشاد و رئیس هیات مدیره خانه سینما پاسخ داد

مجلس می‌خواهد بر اکران فیلم‌ها «نظارت استصوابی» کند؟

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس امروز اعلام کرده که در هفته آینده رییس سازمان سینمایی برای ارائه توضیحات در مورد اکران دو فیلم «مادر قلب اتمی» و «اکسیدان» به مجلس خواهد رفت. احد آزادی خواه در واکنش به صحبت‌های وزیر ارشاد اعلام کرده که نمی‌توان گفت هر فیلمی که پروانه نمایش دارد بدون مشکل است، چون اعضای شورای پروانه نمایش از معصومین نیستند و ممکن است خطاهایی داشته باشند. او همچنین می‌گوید مجلس حق دارد در تمامی امور از جمله اکران فیلم‌های سینمایی دخالت کند.
2017-07-13 22:02:44 iCinema - آی سینما؛ اخبار سینمای ایران و جهان
به اشتراک بگذارید fb tw gp pi
نظر دهید
پنجشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۶

در مراسم هفتمین شب کانون کارگردانان چه گذشت؟

پوراحمد: تهیه کننده‌ها پول‌های کلان به «سوپراستارهای دوزاری» ندهند

شب گذشته هفتمین شب کانون کارگردانان در پردیس سینمایی ملت برگزار شد. در این مراسم که وزیر ارشاد و رییس سازمان در آن حاضر بودند، از سیروس الوند، کیومرث پور احمد، ابوالحسن داوودی و سامان مقدم به عنوان چهار کارگردانان از نسل‌های مختلف تجلیل به عمل آمد و دیپلم «خوش آمد» هم به نرگس آبیار اهدا شد. ابوالحسن داوودی در این مراسم ابراز امیدواری کرد که با تماس یک تلفن فیلم «زادبوم» از پرده سینماهای کشور پایین کشیده نشود. همچنین کیومرث پوراحمد در این مراسم گفت اگر 20 سال هم نتواند فیلم بسازد، بازهم تا آخر پشت حسن روحانی و دولتش خواهد ایستاد.
2017-07-13 16:51:04 iCinema - آی سینما؛ اخبار سینمای ایران و جهان
به اشتراک بگذارید fb tw gp pi
نظر دهید
پنجشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۶

شورای پروانه نمایش یک بار دیگر فیلم مدیری را دید

«ساعت پنج عصر» جمعه هفته آینده اکران می‌شود

فیلم «ساعت پنج عصر» قرار بود از روز گذشته در سینماهای تهران و شهرستان به نمایش درآید اما چند روز قبل از آغاز اکران این خبر منتشر شد که شورای پروانه نمایش اصلاحیه‌های جدیدی برای اولین فیلم سینمایی مهران مدیری در نظر گرفته است. امروز علی سرتیپی پخش کننده «ساعت پنج عصر» اعلام کرد که پس از برطرف شدن «سوءتفاهمات» این فیلم سینمایی از جمعه هفته آینده در سینماهای کشور به نمایش درخواهد آمد.
2017-07-13 13:59:34 iCinema - آی سینما؛ اخبار سینمای ایران و جهان
به اشتراک بگذارید fb tw gp pi
نظر دهید