شنبه، ۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۷

پاسخ حسین معززی‌نیا به اظهارات کارگردان سینما نیمکت

شما باید مشق دموکراسی کنید آقای رحمانیان!

یکی دو هفته پیش بود که عوامل فیلم «سینما نیمکت» اولین تجربه کارگردانی محمد رحمانیان در یک نشست خبری به عدم حضور فیلم در بخش نگاه‌نو جشنواره سی و چهارم اعتراض کردند. رحمانیان در بخشی از این گفتگو به یادداشت حسین معززی نیا منتقد و سردبیر مجله سینمایی «24» که در آن سینماگران را به رعایت «قاعده بازی» توصیه کرده بود اعتراض  کرد و حالا این منتقد به او پاسخ جالبی داده است.

معززی‌نیا در ابتدای یادداشت خود بخش‌هایی از صحبت‌های رحمانیان را که با ادبیات تند و تیزی اعضای هئیت انتخاب را از زیر تیغ انتقاد خود رد کرده را آورده است. بخش‌هایی که در آن رحمانیان با اشاره به یادداشت معززی‌نیا که در آن فیلمسازان را به رعایت قاعده بازی در جشنواره فجر توصیه کرده گفته:« مگر بقیه قواعد بازی را رعایت می‌کنند؟ وقتی شما قواعد بازی را رعایت نمی‌کنید ما هم حق داریم اعتراض کنیم. کار دیگری هم که نمی‌توانیم بکنیم، تلویزیون، رادیو، روزنامه‌ها، مملکت و مجلس در اختیار شماست، چرا اگر ما گوشه‌ای یک اعتراضی بکنیم باید این‌قدر به شما بربخورد؟ ما باید مشق دموکراسی بکنیم یا شما؟» معززی نیا ضمن آوردن این بخش از صحبت‌های رحمانیان و آن‌جا که رحمانیان،‌ جیرانی و شجاع نوری را به دروغ‌گویی متهم کرده، جیرانی و شهرام اسدی یکی از اعضای هئیت انتخاب را فاقد صلاحیت برای انتخاب فیلم‌های بخش مسبقه جشنواره فیلم فجر دانسته و افخمی و برنامه «هفت» را تهدید به برخورد کرده یادداشت خود را در چند بند این چنین به نگارش درآورده است:

من بخشی از صحبت‌های شما را در این‌جا نقل کردم تا این جملات یک بار دیگر توسط خودتان و دیگران مرور شود. حالا که (شاید) عصبانیت‌تان فروکش کرده نظرتان درباره این حرف‌های عجیب و غریب چیست؟ اگر همچنان بر صحت همه این حرف‌ها اصرار دارید، جسارتاً بنده که «شخصی» هستم به نام معززی‌نیا می‌خواهم چند نکته را خدمت‌ شما که از مشاهیر سینمای کشورید، عرض کنم:

یک: بنده در زندگی‌ام هرگز یادداشتی خطاب به شما ننوشته‌ام یا در یادداشتی شما را خطاب قرار نداده‌ام. بلکه چند روز پیش از برگزاری نشست خبری شما، یادداشتی در صفحه شخصی‌ام نوشتم و نکته‌ای که در آن طرح کردم این بود که جشنواره فجر سی و چهار سال است دارد با همه اشکالات و نقص‌هایش برگزار می‌شود، تکلیفش مشخص است، نوع انتخاب‌هایش مشخص است، انتسابش به دولت، تاثیر ممیزی بر نحوه داوری و انتخاب، و هر عیب و ایراد دیگرش کاملاً مشخص است. و ضمناً سال‌هاست هیچ فیلمسازی را مجبور نمی‌کنند، فیلمش را به این جشنواره بدهد. بنابراین اگر کسی با تمایل شخصی و در کمال صحت و سلامت عقل، فرم جشنواره را پر می‌کند و فیلمش را تحویل این جشنواره می‌دهد تا دیده شود و بررسی شود یعنی قواعد این جشنواره را پذیرفته.

جشنواره فجر، جشنواره‌ای عجیب و غیر قابل پیش‌بینی است. ممکن است فیلمی ضعیف و پیش‌پا‌افتاده یا فیلمی ناهم‌سو با سیاست‌های رسمی به بخش مسابقه‌اش راه پیدا کند و حتی جوایز مهمی هم دریافت کند. و بر عکس، ممکن است فیلمی که قاعدتاً باید به گل سرسبد این جشنواره تبدیل شود اصلاً مورد اعتنا قرار نگیرد.

می‌توانم برای یادآوری، مثال‌های متعدد از دوره‌های مختلف بزنم. پس این‌طور نیست که این جشنواره روال و منطق مشخصی داشته باشد و با رجوع به سوابقش بتوان خط‌مشی روشنی برایش تعریف کرد. در یادداشتی که نوشته بودم تاکید کرده بودم وضع این جشنواره همین است که هست. ولی قاعده بازی در همه دنیا این است که وقتی هفتاد تا، هشتاد تا، صد تا فیلم می‌فرستند برای یک جشنواره و قرار است بیست تایش برای مسابقه انتخاب شود یعنی کلی فیلم بیرون می‌ماند. هر کسی که فیلم می‌دهد به یک جشنواره باید بداند که ممکن است فیلمش پذیرفته نشود. عادلانه یا ناعادلانه.

پس این اعتراض‌ها غیرمنطقی و غیرعادی است. چون اگر فیلم‌ کسی انتخاب هم بشود، این اعتراض‌ها را تا انتهای جشنواره می‌تواند ادامه دهد و بگوید چرا فیلم من در سانس اول صبح نمایش داده می‌شود، پس توطئه‌ای در جریان است. چرا نشست خبری فیلم من پنج دقیقه زودتر تمام شد، پس توطئه‌ای در جریان است. چرا به من جایزه ندادند یا کم دادند، پس توطئه‌ای در جریان است و...

دو: فرموده‌اید «شخصی» به نام معززی‌نیا به شما گفته چرا قواعد بازی را رعایت نمی‌کنید و بعد، پرسیده‌اید مگر بقیه قواعد بازی را رعایت می‌کنند؟ به نظر خودتان این استدلال قابل دفاع است؟ یعنی مثلاً اگر از کسی بپرسند چرا از چراغ قرمز رد می‌شوی باید جواب بدهد مگر کسی در این مملکت قانون را رعایت می‌کند که من بکنم؟

البته هستند کسانی که چنین پاسخ‌هایی می‌دهند ولی شما هم جزو آن دسته‌اید؟ در ادامه همین جملات، گفته‌اید «تلویزیون، رادیو، روزنامه‌ها، مملکت و مجلس در اختیار شماست، چرا اگر ما گوشه‌ای یک اعتراضی بکنیم باید این‌قدر به شما بربخورد؟» اگر مقصودتان این است که تلویزیون، رادیو، روزنامه‌ها، مملکت و مجلس در اختیار شخصی به نام معززی‌نیاست که خب اشتباه به عرض‌تان رسانده‌اند. اگر مقصودتان این است که من عضو گروه یا دار و دسته‌ای هستم که همه این امکانات در اختیار دار و دسته ماست، باز هم اشتباه به عرض‌تان رسانده‌اند و همان‌طور که گفتم من یادداشتم را در صفحه شخصی‌ام منتشر کرده‌ام و این امکانی است که در اختیار کلیه ساکنین کره زمین قرار داده شده و هر کسی می‌تواند در چند دقیقه برود عضو یکی از شبکه‌های اجتماعی شود و متن مورد نظرش را منتشر کند. پس احتمالاً مقصودتان این است که شبکه‌ای از مخالفین و دشمنان شما وجود دارند که شخصی به نام معززی‌نیا و اعضای هیئت انتخاب این دوره از جشنواره فجر و هر موجود زنده دیگری که رفتار، گفتار، فیلم یا نمایشنامه شما را نپسندد در آن عضویت دارد و این شبکه، اتفاقا «تلویزیون، رادیو، روزنامه‌ها، مملکت و مجلس» را هم تحت اختیار دارد. نه؟ قاعدتا چنین عقیده‌ای دارید وگرنه نمی‌گفتید «انتخاب‌ها به شدت سیاسی است... بایستید و بگویید مسائل دیگری در کار بوده است، تلفن‌ها و شرایط دیگری...» خب آقای رحمانیان عزیز، تمام حرف من در آن یادداشت همین است که وقتی کسی چنین تصوری از محل زندگی‌اش دارد چرا فیلمش را می‌دهد به جشنواره فجر؟ وقتی شما عقیده دارید گروهی به این گستردگی وظیفه دارند تا در مقابل شما و آثارتان بایستند و در همه جای مملکت هم نفوذ دارند و برای حذف شما «تلفن می‌زنند و شرایط دیگری...» خب چه دلیلی دارد تقاضا کنید در جشنواره‌ای که همین سیستم برگزار می‌کند، شرکت کنید؟

سه: در انتهای جملاتی که خطاب به شخصی به نام معززی‌نیا بیان کرده‌اید، پرسیده‌اید «چرا اگر ما گوشه‌ای یک اعتراضی بکنیم باید این‌قدر به شما بربخورد؟ ما باید مشق دموکراسی بکنیم یا شما؟» من تا پیش از این به شما اعتراضی نکرده بودم و الان دارم این کار را می‌کنم ولی حالا می‌خواهم بدانم طبق تعریف شما، مصاحبه با رسانه‌ها و برگزاری یک نشست خبری عریض و طویل در یک پردیس سینمایی که همه خبرگزاری‌ها آن را پوشش می‌دهند «اعتراض در یک گوشه» است یا نوشتن یک یادداشت کوچک در صفحه شخصی؟ پرسیده‌اید ما باید مشق دموکراسی بکنیم یا شما؟ واضح است که شما باید تمرین دموکراسی کنید آقای رحمانیان عزیز. چون شما توانایی این را دارید که نمایشنامه‌های‌تان را در هر سالن مملکت روی صحنه ببرید یا در هر انتشاراتی منتشر کنید.

شما توانایی دارید بروید در یک کشور خارجی فیلم سینمایی بسازید و بعد بازگردید به کشور خودتان و یک میلیارد و نیم سرمایه فراهم کنید و فیلمی بسازید که اسمش «سینمانیمکت» است. و توانایی دارید که وقتی فیلم‌تان توسط اعضای هیئت انتخاب پذیرفته نمی‌شود نشست خبری برگزار کنید و به صغیر و کبیر ناسزا بگویید و تهدیدشان کنید. اما همه توانایی شخصی به نام معززی‌نیا این است که یادداشتی کوچک در صفحه شخصی‌اش بنویسد. حالا می‌خواهید من مشق دموکراسی کنم؟

یا اعضای هیئت انتخاب؟ اعضای هیئت انتخاب را به همه چیز متهم کرده‌اید و گفته‌اید جیرانی بدترین فیلم تاریخ سینمای ایران را ساخته و شهرام اسدی هم بهترین فیلمنامه تاریخ سینمای ایران را ضایع کرده و دیگر دست به فیلمنامه‌های آقای بیضایی نزند! واقعاً معتقدید شمایید که مظلومید؟ صرفاً جهت اطلاع عرض می‌کنم قواعد قضاوت در مورد هیئت انتخاب یک جشنواره این نیست که وقتی چند سینماگر برای انتخاب فیلم‌ها به یک جشنواره دعوت می‌شوند بنشینیم کل کارنامه سینمایی آنها را نقد کنیم و ببینیم اگر هیچ فیلم ضعیفی در زندگی‌شان نساخته‌اند صلاحیت‌شان را برای عضویت در هیئت انتخاب تایید کنیم.

اگر قرار باشد نحوه قضاوت‌مان این باشد که هیچ هیاتی برای انتخاب یا داوری نمی‌شود تشکیل داد چون هر کسی در زندگی‌اش خطاهایی مرتکب می‌شود، متن‌های بدی می‌نویسد و فیلم‌های بدی می‌سازد، همان‌طور که جنابعالی هم نمایشنامه‌هایی نوشته‌اید که ضعیف است و فیلمنامه‌هایی برای سینمای ایران نوشته‌اید که ضعیف است و حرف‌هایی می‌زنید که با عقل آدمیزاد جور درنمی‌آید، اما این دلیل نمی‌شود که یکی از کارشناسان حوزه نمایش این کشور محسوب نشوید.

چهار: آقای رحمانیان! سال‌ها پیش، در سال 1376 یک روز شما همراه حمید امجد به دفتر هفته‌نامه مهر در خیابان زرتشت آمدید. ما آن روزها داشتیم هفته‌نامه مهر را در حوزه هنری منتشر می‌کردیم و حمید امجد عزیز گاهی به ما سر می‌زد و آن روز هم آمده بود تا صحبت‌هایی بکنیم درباره یک انتشاراتی که می‌خواست راه‌اندازی کند به نام نیلا. قرار بود ما کمک‌هایی بکنیم برای ویرایش اولین کتاب‌های آن انتشارات. شما آن روزها هنوز فعالیت‌تان را در تئاتر شروع نکرده بودید و من شما را نمی‌شناختم. اما همان روز، قبل از آمدن شما من مشغول نوشتن یادداشتی درباره تاریخچه جشنواره فجر و فهرست کردن معایب و نواقصش بودم که به صورت هفتگی در مجله مهر منتشر می‌شد. قبل از آن روز هم، از سال 1371 هر سال مقالاتی درباره نواقص این جشنواره نوشته بودم که در نشریات سینمایی منتشر شده بود، بعد از آن هم تا امروز به این کار ادامه داده‌ام و احتمالاً در زمینه حجم و کیفیت و وسعت ناسزاهایی که خطاب به این جشنواره منتشر شده رکورددارم. بنابراین طبق هیچ سندی نمی‌توانید مرا به عضویت آن شبکه‌ای درآورید که از جشنواره فجر یا جاهای دیگر دستمزد می‌گیرد تا علیه فرهیختگانی چون شما فعالیت کند.

خودتان گفته‌اید اولین سال است که وارد سینما شده‌اید. دوستانه توصیه می‌کنم از همین ابتدا روش و منش همان استادی را در پیش نگیرید که به شهرام اسدی توصیه کرده‌اید دست به فیلمنامه‌هایش نزند. ایشان هم همیشه معتقد بوده و هست که افرادی در کشور حقوق می‌گیرند تا نگذارند ایشان کار کند. حتماً کسانی بوده‌اند و هستند که ایشان را دوست ندارند و ترجیح می‌دهند ایشان فیلم نسازد یا تئاتری را روی صحنه نبرد. در این شکی نیست. اما این تصور که افرادی در همه دوران‌ها و حکومت‌ها استخدام می‌شوند تا با در دست گرفتن «تلویزیون، رادیو، روزنامه‌ها، مملکت و مجلس» نگذارند شما و ایشان فیلم بسازید، عاقبتی نخواهد داشت جز این‌که چنین نشست‌هایی برگزار کنید تا انواع ناسزا را نثار دیگران کنید و چنین جملاتی بر زبان بیاورید که «اگر در برنامه هفت یک کلمه راجع به این جلسه شوخی کنند و حرف مفت بزنند با من طرف هستند... و راه را برای بعضی حرف‌ها از جانب من باز کرده‌اند» این نوع تهدید و ارعاب که ادبیات همان کسانی است که معتقدید وظیفه دارند مانع فعالیت شما شوند. اگر شما هم مثل آنها حرف بزنید که پس قرار است به‌عنوان یک «هنرمند» چه چیزی را در فرهنگ این کشور تغییر دهید؟

 

9411

2016-01-23 15:17:08 iCinema - آی سینما؛ اخبار سینمای ایران و جهان
به اشتراک بگذارید fb tw gp pi
نظر دهید
يكشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۶

جواد عزتی: مخالفان «اکسیدان» فیلم را درست ندیدند

بازیگر «ماجرای نیمروز» از شباهت گریم خود به چهره سعید امامی گفت

جواد عزتی که این روزها کمدی «اکسیدان» با بازی او در سینماهای کشور در حال اکران است، معتقد است بسیاری از مخالفان این فیلم به درستی آن را ندیده‌اند. پس از اولاین نمایش فیلم «ماجرای نیمروز» در جشنواره فجر عده‌ای گریم جواد عزتی را شبیه به چهره سعید امامی معاون پیشین وزارت اطلاعات و از متهمان قتل‌های زنجیره‌ای در دهه هفتاد دانستند. عزتی در رابطه با شباهت گریم توضیحات جالبی داده است.
2017-07-23 14:58:16 iCinema - آی سینما؛ اخبار سینمای ایران و جهان
به اشتراک بگذارید fb tw gp pi
نظر دهید
يكشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۶

بنیاد فارابی پخش بین‌الملل «ماجرای نیمروز» را بر عهده گرفته است

«ماجرای نیمروز» ساخته محمد حسین مهدویان که جایزه بهترین فیلم سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر را به دست آورد و نوروز امسال در سینماهای کشور به نمایش درآمد، برای پخش بین الملل در اختیار بنیاد سینمایی فارابی قرار گرفته است. بنیاد فارابی یکی از سرمایه گذاران «ماجرای نیمروز» بود و به صورت مشترک با چند نهاد دیگر هزینه تولید فیلم را تامین کرد.
2017-07-23 14:17:43 iCinema - آی سینما؛ اخبار سینمای ایران و جهان
به اشتراک بگذارید fb tw gp pi
نظر دهید
شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۶

گزارش گیشه آخر هفته فیلم‌ها ایرانی

دو روایت متفاوت از فروش روز اول «ساعت پنج عصر»

با اکران فیلم «ساعت پنج عصر» مهران مدیری از روز گذشته، سینماها سانس‌های زیادی را به نمایش این فیلم اختصاص دادند. این فیلم سینمایی در اولین روز اکران خود 64 هزار نفر را به سینماها کشاند و در نهایت به گفته پخش کننده توانست 700 میلیون تومان درآمد کسب کند. این در حالی‌ست که سایت سینماتیکت که فروش فیلم‌ها را به شکل مکانیزه نمایش می‌دهد، رقم فروش فیلم مهران مدیری را تا ساعت 20 امروز (شنبه) کمتر از 500 میلیون تومان اعلام کرده است. البته این عدد ممکن است تغییر کند.
2017-07-22 20:21:26 iCinema - آی سینما؛ اخبار سینمای ایران و جهان
به اشتراک بگذارید fb tw gp pi
نظر دهید
شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۶

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس:

فیلم «اکسیدان» را ندیده‌ام که در مورد آن اظهار نظر کنم

پنجشنبه 22 تیرماه بود که سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس از اظهار رییس سازمان سینمایی برای ارائه توضیحات در مورد اکران دو فیلم «اکسیدان» و «مادر قلب اتمی» خبر داد و در پاسخ به صحبت‌های وزیر ارشاد در مورد نظارت بر اکران فیلم‌های سینمایی گفت که اعضای شورای پروانه نمایش معصوم نیستند و به همین دلیل ممکن است به خطا مجوز اکران یک فیلم سینمایی را صادر کنند. اما با گذشت 8 روز از آن مصاحبه، این نماینده مجلس اعلام کرده که اصلا فیلم «اکسیدان» را ندیده است تا بخواهد درباره آن اظهار شخصی نظر کند.
2017-07-22 19:40:38 iCinema - آی سینما؛ اخبار سینمای ایران و جهان
به اشتراک بگذارید fb tw gp pi
نظر دهید
شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۶

مسعود جعفری جوزانی:

4 دفتر پخش فیلم با سینماها شریک شده‌اند و همه‌چیز را در دست دارند

مسعود جعفری جوزانی کارگردان و تهیه‌کننده سینما و مدیرعامل دفتر «جوزان فیلم» در جدیدترین مصاحبه خود از موسسه‌های فعال در زمینه پخش فیلم‌های سینمایی انتقاد کرده است. او می‌گوید که برخی از افراد با زد و بند 28 دفتر سینمایی را تعطیل کردند و امروز فقط چهار دفتر سینمایی وجود دارد که همه چیز در حوزه سینما را در دست گرفته‌اند.
2017-07-22 13:43:09 iCinema - آی سینما؛ اخبار سینمای ایران و جهان
به اشتراک بگذارید fb tw gp pi
نظر دهید
شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۶

رکوردشکنی فیلم مهران مدیری در پردیس کوروش

«ساعت 5 عصر» در یک سینما 130 میلیون تومان فروخت

فیلم سینمایی «ساعت پنج عصر» ساخته سینمایی مهران مدیری در اولین روز از اکران خود، 700 میلیون تومان فروخت. این اتفاق در حالی رخ داد که این فیلم امروز در پردیس کوروش به تنهایی نزدیک به 130 میلیون تومان درآمد کسب کرد تا رکورد فروش یک فیلم سینمایی در اولین روز اکران خود در این پردیس سینمایی جا به جا شود. پیش از این رکورد در اختیار فیلم «نهنگ عنبر2: سلکشن رویا» بود.
2017-07-22 02:07:48 iCinema - آی سینما؛ اخبار سینمای ایران و جهان
به اشتراک بگذارید fb tw gp pi
نظر دهید
جمعه ۳۰ تير ۱۳۹۶

اظهار نظر معاون حقوقی وزارت ارشاد:

«مادر قلب اتمی» و «اکسیدان» در شبکه نمایش خانگی اصلاح می‌شوند

معاون حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به تازگی اعلام کرده که انتقادها از دو فیلم «مادر قلب اتمی» و «اکسیدان» را می‌پذیرد و به همین دلیل این دو فیلم برای عرضه در شبکه نمایش خانگی با اصلاحیه‌هایی مواجه خواهند شد. این در حالی‌ست که رضا صالحی امیری وزیر ارشاد پیش از این از صدور مجوز برای این دو فیلم دفاع کرده بود.
2017-07-21 16:53:48 iCinema - آی سینما؛ اخبار سینمای ایران و جهان
به اشتراک بگذارید fb tw gp pi
نظر دهید
جمعه ۳۰ تير ۱۳۹۶

گفت‌وگو با کارگردان و بازیگر «کارگر ساده نیازمندیم»

روایت یکتا ناصر و منوچهر هادی از همکاری‌های مشترک

در حالی که سریال «عاشقانه» به کارگردانی منوچهر هادی همچنان در شبکه نمایش خانگی در حال پخش است، فیلم جدید او «کارگر ساده نیازمندیم» از دو هفته پیش اکران شده و یکتا ناصر یکی از بازیگران فیلم است. این زوج مقابل دوربین آی سینما درباره همکاری در فیلم‌های مختلف صحبت می‌کنند و از تجربه کار به عنوان بازیگر و کارگردان در «کارگر ساده نیازمندیم» می‌گویند.
2017-07-21 13:05:22 iCinema - آی سینما؛ اخبار سینمای ایران و جهان
به اشتراک بگذارید fb tw gp pi
نظر دهید
پنجشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۶

تدوین فیلم جدید عبدالرضا کاهانی تمام شد

عبدالرضا کاهانی کارگردان سینمای ایران با انتشار پستی در صفحه توییتر خود از پایان تدوین جدیدترین ساخته خود خبر داد. کاهانی فیلم «ما شما را دوست داریم خانم یایا» را در کشور تایلند جلوی دوربین برده است و در آن رضا عطاران، حمید فرخ‌نژاد و نیتایا چایسری بازیگر زن تایلندی به ایفای نقش می‌پردازند.
2017-07-20 15:04:31 iCinema - آی سینما؛ اخبار سینمای ایران و جهان
به اشتراک بگذارید fb tw gp pi
نظر دهید
چهارشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۶

«نهنگ عنبر 2» نوزده میلیاردی شد

فیلم سینمایی «نهنگ عنبر2: سلکشن رویا» که روزهای پایانی اکران خود در سینماهای کشور را پشت سر می‌گذارد، توانست از 19 میلیارد تومان فروش در گیشه عبور کرد. این فیلم اگر 800 میلیون تومان دیگر بفروشد، می‌تواند جای «گشت 2» را به عنوان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران بگیرد.
2017-07-19 15:29:21 iCinema - آی سینما؛ اخبار سینمای ایران و جهان
به اشتراک بگذارید fb tw gp pi
نظر دهید
چهارشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۶

خاطره مکتوب مهران مدیری از بازیگر فقید

شکیبایی پیشنهاد بازی در «پاورچین» و «مرد هزار چهره» را رد کرده بود

بیست و هشتم تیرماه 1387 بود که خسرو شکیبایی بازیگر معتبر سینمای ایران چشم از جهان فرو بست. مهران مدیری کارگردان سینمای ایران در یادداشتی که در کتاب خسرو شکیبایی از او منتشر شده، در مورد پیشنهاد‌هایی که او به خسرو شکیبایی برای بازی در «پاورچین» و «مرد هزار چهره» داده بود، نوشته است. مدیری نوشته که خسرو شکیبایی پس از نپذیرفتن بازی در این دو سریال به او گفت که من همیشه یک بازی به تو بدهکارم هستم.
2017-07-19 14:08:50 iCinema - آی سینما؛ اخبار سینمای ایران و جهان
به اشتراک بگذارید fb tw gp pi
نظر دهید
چهارشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۶

وزیر ارشاد از تدوین برنامه جامع 10 ساله سینما خبر داد

شب گذشته سیدرضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در نشستی با فراکسیون مطبوعات مجلس از تدوین برنامه‌ای ده ساله در حوزه سینما خبر داد. او البته به جزئیات بیشتر در این باره اشاره نکرد. وزیر ارشاد همچنین درباره طرح بیمه هنرمندان گفت که هم اکنون 3 هزار نفر عضو صندوق هنر هستند و به تازگی افراد زیادی برای دریافت این بیمه اقدام کرده‌اند.
2017-07-19 15:56:55 iCinema - آی سینما؛ اخبار سینمای ایران و جهان
به اشتراک بگذارید fb tw gp pi
نظر دهید
چهارشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۶

حبیب‌الله کاسه‌ساز تهیه کننده «اخراجی‌ها» درگذشت

حبیب‌الله کاسه‌ساز تهیه کننده فیلم «اخراجی‌ها» و مدیرکل نظارت و ارزشیابی معاونت امور سینمایی در دهه 1370 بعد از مدت‌ها مبارزه با بیماری سرطان صبح امروز در 55 سالگی درگذشت. کاسه‌ساز فعالیت در سینما را از اواخر دهه 60 به عنوان بازیگر آغاز کرد و از دهه 80 تهیه کننده شد. او در دورانی که عزت‌الله ضرغامی معاون امور سینمایی وزارت ارشاد بود، مدتی به عنوان مدیرکل نظارت فعالیت می‌کرد.
2017-07-19 11:59:16 iCinema - آی سینما؛ اخبار سینمای ایران و جهان
به اشتراک بگذارید fb tw gp pi
نظر دهید
سه شنبه ۲۷ تير ۱۳۹۶

محمد شایسته در گفت‌وگو با آی سینما:

فیلمبرداری دوباره یک سکانس «خانه دختر» تصمیم خودمان بود!

پس از اظهارات ابراهیم داروغه زاده معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی درباره رفع مشکل برخی فیلم‌های توقیفی، محمد شایسته تهیه کننده «خانه دختر» در گفت‌وگو با آی سینما می‌گوید که سازمان سینمایی شرطی برای اکران این فیلم سینمایی نگذاشته بود و تنها خواستار حذف یک سکانس از «خانه دختر» شده بود، اما آنها برای رفع سوءتفاهماتی که درباره این فیلم به وجود آمد، تصمیم گرفتند سکانس بحث برانگیز این فیلم را دوباره فیلمبرداری کنند.
2017-07-18 23:25:47 iCinema - آی سینما؛ اخبار سینمای ایران و جهان
به اشتراک بگذارید fb tw gp pi
نظر دهید
سه شنبه ۲۷ تير ۱۳۹۶

واکنش به صحبت‌های معاون نظارت سازمان سینمایی

کیانوش عیاری: با حذف سکانس ابتدایی «خانه پدری» مخالفم

پس از انتشار اظهارات معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در مورد اکران فیلم‌های توقیفی، کیانوش عیاری در مصاحبه‌ای اعلام کرد که موافق حذف سکانس بحث برانگیز فیلم «خانه پدری» (کشتن دختر به دست پدرش) نیست و به همین دلیل می‌خواهد این فیلم را با قبول شرط محدودیت‌های سنی در سینماهای کشور به نمایش درآورد.
2017-07-18 15:57:32 iCinema - آی سینما؛ اخبار سینمای ایران و جهان
به اشتراک بگذارید fb tw gp pi
نظر دهید
سه شنبه ۲۷ تير ۱۳۹۶

یادی از بازیگر محبوب در آستانه سالگرد درگذشتش

پرستویی: مردم خسرو شکیبایی را به خاطر مناعت طبعش دوست داشتند

در آستانه سالگرد درگذشت خسرو شکیبایی، پرویز پرستویی بازیگر معتبر سینمایی ایران در جدیدترین مصاحبه خود صحبت‌هایی را در مورد این بازیگر فقید مطرح کرده است. بازیگر «آژانس شیشه‌ای» می‌گوید در روز تشیع جنازه خسرو شکیبایی که با حضور بسیاری از طرفداران این بازیگر برگزار شد، فهمید یک هنرمند تا چه اندازه می‌تواند در دل مردم جا داشته باشد. پرستویی معتقد است که شکیبایی با تمام وجودش برای بازیگر هزینه کرد و مردم به خاطر مناعت طبعش او را بسیار دوست می‌داشتند.
2017-07-18 18:23:18 iCinema - آی سینما؛ اخبار سینمای ایران و جهان
به اشتراک بگذارید fb tw gp pi
نظر دهید
سه شنبه ۲۷ تير ۱۳۹۶

معاون نظارت سینما تکلیف فیلم کاهانی را روشن کرد

داروغه‌زاده: با «خانه پدری» موافق نیستم، نگاه امیریوسفی به «فتنه 88» مردود است

ابراهیم داروغه‌زاده به عنوان معاون جدید نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در اولین گفت‌وگوی بلند خود درباره چند فیلم توقیف شده اظهار نظر کرده است. مهم‌ترین بخش حرف‌های او جایی‌ست که تکلیف برخی فیلم‌ها را روشن می‌کند. او به صراحت می‌گوید «ارادتمند نازنین، بهاره، تینا» ساخته عبدالرضا کاهانی رد شده و امکان نمایش ندارد. او همچنین درباره فیلم‌های «خانه پدری»، «عصبانی نیستم» و «آشغال‌های دوست داشتنی» اظهار نظر کرده است.
2017-07-18 13:28:11 iCinema - آی سینما؛ اخبار سینمای ایران و جهان
به اشتراک بگذارید fb tw gp pi
نظر دهید
سه شنبه ۲۷ تير ۱۳۹۶

تصاویری از مراسم نمایش «ساعت پنج عصر» برای هنرمندان

مهران مدیری: این بزرگترین اکران خصوصی تاریخ سینمای ایران است

اکران خصوصی فیلم سینمایی «ساعت پنج عصر» شب گذشته در پردیس کوروش با حضور تعداد زیادی از سینماگران و هنرمندان برگزار شد. محمد باقر نوبخت معاون حسن روحانی مهمان ویژه این مراسم بود و مهران مدیری کارگردان این فیلم از مراسم شب گذشته به عنوان بزرگترین اکران خصوصی تاریخ سینمای ایران یاد کرد. عکس‌های آی سینما از این مراسم را ببینید.
2017-07-18 03:46:09 iCinema - آی سینما؛ اخبار سینمای ایران و جهان
به اشتراک بگذارید fb tw gp pi
نظر دهید
دوشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۶

گزارش تصویری از اکران مردمی «اکسیدان»

امیر جعفری: عده‌ای اگر دستشان برسد، سینما و تئاتر را تعطیل می‌کنند!

شب گذشته مراسم اکران مردمی فیلم «اکسیدان» با حضور حمید فرخ‌نژاد، امیر جعفری و حامد محمدی در سینمای اریکه ایرانیان برگزار شد. در این مراسم حمید فرخ‌نژاد به تندی از خانه سینما انتقاد کرد و گفت با وجود صدور پروانه نمایش برای فیلم «اکسیدان» برخی برای خود حکومت مستقل تشکیل دادند و هرکاری که دلشان می‌خواهد انجام می‌دهند. همچنین امیر جعفری بازیگر فیلم «اکسیدان» در ادامه این مراسم گفت برخی اگر دستشان برسد تئاتر و سینما را تعطیل خواهند کرد، چون آنها به هنر و هنرمند و خندیدن مردم علاقه‌ای ندارند.
2017-07-17 17:52:21 iCinema - آی سینما؛ اخبار سینمای ایران و جهان
به اشتراک بگذارید fb tw gp pi
نظر دهید
دوشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۶

پیش فروش اینترنتی بلیت «ساعت پنج عصر» با تاخیر آغاز شد

در حالی که قرار بود پیش فروش اینترنتی بلیت‌های فیلم «ساعت پنج عصر» از روز شنبه آغاز شود، سایت سینما تیکت با دو روز تاخیر از امروز اقدام به عرضه بلیت‌های اولین فیلم سینمایی مهران مدیری کرد. ساعت «پنج عصر» از اواخر هفته در سینماهای سراسر کشور اکران خواهد شد و پیش بینی می‌شود که این فیلم با استقبال مخاطبان سینما و طرفداران مهران مدیری روبرو شود.
2017-07-17 14:04:45 iCinema - آی سینما؛ اخبار سینمای ایران و جهان
به اشتراک بگذارید fb tw gp pi
نظر دهید