پنجشنبه، ۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۳

گزارشی از مناظره داغ درباره سیاه نمایی در سینما

یزدی: فیلم فرهادی ترویج فرهنگ اروپایی بود/ کرم‌پور: تشخیص‌تان غلط است

چند سالی می شود که «سیاه‌نمایی» در سینمای ایران تبدیل به یک کلید واژه اساسی در ادبیات سینمایی ایران شده است، اما از آم زمان که شش فیلم توسط حوزه هنری تحریم شد و این تحریم‌ها بعدها گریبان چند فیلم دیگر را هم گرفت بحث فیلم‌های سیاه‌نما و تحریم و برخورد با این گونه فیلم‌ها خیلی بیشتر و جدی‌تر شد. حتی کار به فیلم‌های غیر تحریم شده هم رسید و تعداد زیادی از فیلم‌هایی که در جشنواره‌های خارجی مورد تقدیر قرار می‌گرفت یا به شکل مشترک تولید می‌شد هم در گروه فیلم‌های سیاه نما قرار گرفتند.

به تازگی مهدی کرم‌پور کارگردان، که آخرین ساخته او «پل چوبی» هم با این اتهام مواجه بود و محسن یزدی فعال رسانه و دبیر سابق بخش فرهنگی خبرگزاری فارس که در زمان او تند و تیزترین مواضع خطاب به این گروه فیلم‌ها در این خبرگزاری گرفته‌ شد در برنامه اینترنتی 35 مقابل دوربین فریدون جیرانی نشستند ودر خصوص بحث سیاه نمایی در سینمای ایران مناظره‌ مفصلی انجام دادند. در این مناظره که گاهی از خط بحث اصلی هم خارج می‌شد دو طرف حرف‌های جالبی مطرح کردند. گزارش آی‌سینما از این مناظره را بخوانید.

در ابتدای این مناظره فریدون جیرانی بحث را با این موضوع آغاز کرد که اصلا بحث سیاه نمایی در سینمای ایران از کی آغاز شد، کرم پور ترجیح داد پاسخ را به یزدی واگذار کند و یزدی هم با تاکید بر این نکته که قبلا هم چنین موضوعی مطرح بوده، پررنگ شدن آن را مربوط به شش یا هفت سال اخیر دانست. پس از آن کرم‌پور این نکته را اضافه کرد که این موضوع از زمانی شدید شد که سینمای ایران در جشنواره های جهانی جوایز متعددی دریافت کرد و آن را مربوط به دهه هفتاد دانست، زمانی که ابتدا همه به جوایز سینمایی ایران افتخار کردند اما پس از آن اتفاقات دیگری رخ داد. جیرانی هم معتقد بود این واژه پس از شکست ایدئولوژی جریان اصلاحات باب شد.

به گفته کرم‌پور سیاه نمایی یعنی قلب کردن و جعل کردن اتفاقات برای منفعت طلبی، یزدی هم در این زمینه با کرم پور هم نظر است و البته واژه‌های «اغراق شده» و «ضد امید» را هم برای فیلم‌های متهم به سیاه نمایی به کار می‌برد. یزدی معتقد است فیلم تلخ با فیلم سیاه متفاوت است اما عمده فیلم های سیاه‌نما تلخ هستند.

کرم‌پور در ادامه این بحث را آغاز می‌کند که اصلا چقدر باید به این موضوع و این فیلم‌ها توجه شود؟ به گفته او اگر فیلمی به معنای واقعی سیاه‌نما باشد ولی بدون مشکل به اکران عمومی درآید، خود به خود به دلیل ماهیتش و نداشتن پایگاه اجتماعی مناسب در بین خانواده های ایرانی توسط مردم دیده نشده و طرد خواهد شد، کارگردان «پل چوبی» خطاب به یزدی می‌گوید:«شما خودتان با منع کردن و حمله به این فیلم‌ها آن‌ها را بزرگ کردید.»

یزدی در ادامه بحث می‌گوید ساخت فیلم‌های سیاه ‌نما به ربط فراوانی به جهان بینی کارگردان‌ها دارد و اصولا برخی از کارگردان‌ها کلا جهان بینی‌شان ضد امید است و معتقدند اگر فیلم‌های امیدوارانه ساخته شود پس حتما فیلم سفارشی است. یزدی معتقد است بحث فیلم‌های امیدوار کننده تنها توسط دلواپسان و اصولگرایان مطرح نمی‌شود بلکه حتی روحانی به عنوان رئیس جمهور هم در ابتدای آغاز کار خود از سینماگران توجه به مسئله امید را خواسته است. یزدی از نقد صریح دفاع می‌کند اما به شرطی که واقعا نقد باشد. او از فیلم «چهارشنبه 19 اردیبهشت» به عنوان مثال خوبی برای نقد صریحی که در پایان روزنه امید را باز می‌گذارد نام می‌برد. یزدی این فیلم را بسیار تلخ و نقادانه می‌داند اما معتقد است سیاه نما نیست.

دبیر سابق خبرگزاری فارس معتقد است در سینمای ایران به جای نقد، فقط غر می‌زنند و به نظرش فیلم های اجتماعی سینمای ایران نه نقادانه‌اند و نه حتی اعتراضی و بزرگترین مشکل فیلم های سیاه نما این است که مخاطب را دچار مشکل می‌کنند. به گفته او در جشنواره سی و چهارم نمی‌شد سه تا فیلم پشت سر هم دید بس که همه فیلم‌ها تلخ بودند. کرم‌پور در پاسخ به این صحبت یزدی می‌گوید تحمل نکردن دیدن سه فیلم پشت سر هم یک مسئله کاملا سلیقه ای است و امسال هم 500 هزار مخاطب رفته‌اند و فیلم‌ها را در جشنواره دیده اند. یزدی می‌گوید نظر اکثر آن‌ها همین بوده که کرم پور جواب می‌دهد:«نه، شما آماری ندارید، شما نمی‌توانید از منظر خودتان ولی به نام مردم قضاوت کرده و حکم صادر کنید. اگر این فیلم‌ها را دوست نداشتند پس چرا فروش نوروز امسال با سه برابر شده است.» یزدی می گوید:«فقط کمدی‌ها می‌فروشند»، جیرانی می‌گوید:« ابد و یک روز و بادیگارد هم خوب فروخته اند.»

سپس جیرانی از یزدی می‌پرسد به نظرت ابد و یک روز سیاه نماست؟ یزدی پاسخ می‌دهد:«ایراداتی دارد اما به آن مفهوم نه، سیاه نما نیست»

کرم‌پور در ادامه بحث را به جای جالبی می رساند:«آقای یزدی، این که برای فیلمی میلیاردها تومان از پول مردم خرج کنیم، و تصور کنیم فیلم تبلیغ آن چیزی است که ما می‌گوییم، و بعد که آن را اکران می کنیم هیچ کس نرود ببیند این هم سیاه‌نمایی است، چرا که شما می‌خواهید چیزی را به مردم نشان دهید و بگویید وجود دارد که در جامعه نیست. پس باز هم قلب واقعیت می‌کنیم!» او سپس فیلم‌های حوزه هنری که با هزینه‌های چند میلیارد تومانی ساخته می‌شوند و نمی فروشند را مثال می‌زند. کرم‌پور به بلد نبودن فیلم‌سازی و بد ساختن فیلم های سفارشی از این دست هم اشاره می‌کند. یزدی هم با خنده می‌گوید به نظرش این تعریف جدیدی از سیاه‌نمایی است.

یزدی در ادامه به دوران پرحاشیه و جنجالی تحریم‌ فیلم ها توسط حوزه هنری اشاره می‌کند، به این که در آن دوره خبرگزاری فارس یک طرف همه ماجراها بوده و خودش هم که آن زمان در این خبرگزاری مشغول فعالیت بوده است و با طعنه به کرم‌پور می گوید:«شما هم که ما را زیاد مورد عنایت قرار می‌دادید.» کرم‌پور هم در جواب می‌گوید:«والا شما ما را مورد عنایت قرار دادید، ما که در صفحه فیس بوک خودمان مطلب می‌گذاشتیم ولی انگار فیس بوک ما را بیشتر از خبرگزاری فارس می‌خوانند.»

یزدی می گوید:«خیلی ها به ما می‌گویند چرا این فیلم‌ها را می‌زنید این ها بفروش می شوند و فلان، بله، ما هم متوجه می‌شویم، ولی اینکه می‌‌گویند ما هر فیلمی را بزنیم بفروش می‌شود حرف غلطی است، فیلم باید یک بنیه و پتانسیل فروش اولیه داشته باشد» کرم‌پور و جیرانی هم این موضوع را تایید می‌کنند. یزدی ادامه می‌دهد: «خیلی‌ها می‌گویند ما را بزنید که جشنواره‌های آن طرف ما را بیشتر تحویل بگیرند. ولی واقعا این گونه نیست که اگر رسانه‌ای مثل فارس فیلمی را  می‌زند مردم لج کنند و بروند این فیلم را بیشتر ببینند. این قابل اثبات نیست و نکته‌ای است که همین‌جوری گفته می‌شود»

یزدی ادامه می دهد وقتی فیلمی دروغ بگوید او به عنوان یک آدم رسانه‌ای موظف است به آن بپردازد. برای مثال هم از «عصبانی نیستم» نام می برد و آن را دروغگو می‌نامد:«آن وقت اگر من بگویم این فیلم دروغ می‌گوید می‌شوم تند و چماق‌دار ولی هیچ کس از ما نمی‌پرسد استدلال تو برای این بحث چیست؟» یزدی به حوادث انتخابات 88 اشاره می‌کند و می‌گوید:«در دفاع از واقعه‌ای که بنیانش بر پایه دروغ است فیلم ساخته می‌شود» او این‌بار در کنار «عصبانی نیستم» به «پل چوبی» و «قصه‌ها» هم اشاره می‌کند که این مسئله برافروخته شدن کرم پور را در پی دارد.

کرم‌پور از یزدی می‌پرسد:«کجای «پل چوبی» دفاع از وقایع سال 88 است؟» یزدی می‌گوید:«چرا در فیلم خبرنگار خارجی دستگیر می‌شود.» کرم پور پاسخ می‌دهد:«بر اثر یک سوتفاهم دستگیر شده و در خود فیلم نشان می‌دهیم که آزاد می‌شود.» یزدی می‌گوید:«چرا اتفاقات در سال 88 رخ می‌دهد؟» کرم پور پاسخ می‌دهد:«برای این‌که درام شکل بگیرد، این فیلم می‌توانست در سال 57 هم اتفاق بیفتد.» او در ادامه می‌گوید:«شما هر جا که به نفع خودتان نباشد می‌گویید فیلم بد است.» یزدی هم می‌گوید:«لطفا استدلال کنید، شما نمی‌توانید چیزی را روی پرده نشان دهید و بعد هم از زیرش در بروید. شما باید برای مخاطب یک شعوری قائل شوید.» کرم پور پاسخ می‌دهید:«ما که قائل می‌شویم، این شمایید که قائل نمی‌شوید.»

این بحث در ادامه داغ تر می‌شود. کرم پور خطاب به یزدی می‌گوید:«لطفا برای مردم تصمیم نگیرید.» یزدی جواب می دهد:«ما برای مردم تصمیم نمی‌گیریم این حرف‌ها پوپولیستی است... اگر در یک جایی وزارت ارشاد و شورای نظارت و ارزشیابی وجود دارد این‌که بگوییم هر چه خواستیم بسازیم، مردم خودشان تصمیم می‌گیرند یک حرف پوپولیستی است.» کرم‌پور می‌گوید:«این حرف روز دنیاست» یزدی می‌گوید:« شما در آمریکا می‌توانید در خصوص 11 سپتامبر فیلم بسازید؟» کرم پور جواب می‌دهد:«بله که می‌شود.» یزدی می‌گوید:«نه نمی‌توانید، شما می‌توانید عکس جریان غالب فیلم بسازید؟»، کرم پور می‌گوید:«بله می‌توانیم، شما نمی‌دانید و تازه وارد این کار شده‌اید، خود من در فرانسه که جلوی حجاب را گرفته‌اند فیلمی در خصوص حجاب و این‌که نمی‌گذاشتند دانشجویان محجبه به دانشگاه بروند ساخته‌ام.» یزدی می‌گوید:«شما می‌توانید در خصوص صهوینیست‌ها و هولوکاست فیلم بسازید؟ اگر بسازید دستگیرتان می‌کنند.» کرم پور با رد این موضوع می‌گوید:«اصلا این گونه نیست، شما نساخته‌اید پس نمی‌دانید.»

جیرانی در ادامه بحث می‌گوید در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله آمریکا هم ممکن است شا نتوانید در خصوص برخی موضوعات فیلم بسازید اما از طرفی هم در آن‌جا ممیزی به این شکل است که سعی می‌کنند خودشان افکار عمومی را بسازند نه اینکه برخلاف افکار عمومی حرکت کنند. جیرانی می‌گوید افکار عمومی یعنی برآیند تفکر مردم عام نه مردم سیاسی و حزبی.

یزدی می‌گوید:«در خصوص وقایع سال 88 چند فیلم ساخته شده که من با همه آن‌ها مخالفم و مشکل دارد.» کرم پور می گوید: «حتی با قلاده‌های طلا» یزدی می‌گوید:«نه آن فیلم کاملا نقادانه و درست است» و کرم پور پاسخ می‌دهد:«پس خدا را شکر!» جیرانی در ادامه از دو طرف می‌خواهد بحث سال 88 را رها کنند و به سیاه نمایی به عنوان یک مفهوم کلی‌تر بپردازند و از یزدی می‌پرسد به جز فیلم‌هایی که در زمینه 88 ساخته شده‌اند آیا فیلم‌های دیگری بوده‌اند که قلب واقعیت کنند و مفهوم سیاه‌نمایی به آن‌ها اطلاق شود؟

یزدی می‌گوید:«فیلم «قصه‌ها» به کارگردانی خانم بنی اعتماد، من کلا بحثم در خصوص ارتباط موضوعاتی است که در جامعه رخ می‌دهد با قلب واقعیت کردن آن‌ها در فیلم‌ها»، کرم‌پور می‌گوید:«اصلا این اتفاق بیفتد، باید با آن چه کارکرد؟ باید گفت آن‌ها عامل انگلیس و اسرائیل و آمریکا هستند؟ باید به آن‌ها فحش داد؟» کرم‌پور ادامه می‌دهد:«آقای یزدی حرف شما گاهی درست و متین است اما آن را بد می‌گویید، درست نمی‌گویید، تشخیص‌تان غلط است، گاهی اوقات اصلا غلط به چیزی حمله می‌کنید آن هم بی محابا» یزدی هم می‌گوید:« این بحث دیگری‌است و من می‌پذیرم، شما ممکن است بگویید اصل حرف درست ولی اینجا یا آن‌جا تند برخورد کردید.»

یزدی در ادامه می‌گوید: «یک مشکلی در کشور ما وجود دارد، فیلم‌سازی که از اتحادیه اروپا برای ترویج فرهنگ اروپایی پول می‌گیرد و فیلم می‌سازد همه خوشحالیم و برایش خوشحالی می‌کنیم.» جیرانی می‌گوید:« کدام فیلم از کدام فیلم‌ساز؟» یزدی می‌گوید:«گذشته اصغر فرهادی»، جیرانی می‌گوید:«آن فیلم که کلا ضد فرهنگ اروپایی است و آن‌ها اتفاقا نباید از آن خوششان بیاید. در فیلم زن فرانسوی به شدت بد به نمایش درمی‌آید و اصلا برای همین است که در کن جایزه نمی‌گیرد» یزدی می‌گوید:«به هر حال جایزه را اتحادیه اروپا به دلیل ترویج فرهنگ اروپایی به فیلم داده است...فیلم بعدی هم که از استرالیا پول گرفته می‌شود یا از چک» کرم‌پور می‌گوید:«خب این که اشکالی ندارد، همه جای دنیا این اتفاق می‌افتد»

در ادامه یزدی بحث را به اینجا می‌رسد که پول گرفتن از حوزه هنری و اوج اشکالی ندارد ولی از خارج کشور پول گرفتن مسئله دارد. او می‌گوید حوزه هنری به فکر منافع ملی و ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی است. کرم‌پور می‌گوید اصلا این‌گونه نیست و جالب است که حوزه هنری با این ادعا فیلم او را تحریم می‌کند ولی فیلمش می فروشد، یزدی می‌گوید:«فیلم شما فروش نکرد» کرم پور جواب می دهد:«من خودم شریک فیلم بودم ما سه برابر سود کردیم» یزدی می‌گوی:«شما که ون گذاشته بودید دم سینما آزادی» و کرم‌پور جواب می‌دهد:«ما ون گذاشته بودیم که شما را مسخره کنیم. آن ون‌ها اصلا کار نمی‌کردند.»

یزدی می‌گوید سینماگر ایرانی حاضر نیست با یک مدیر دولتی عکس بگیرد آن وقت می‌رود در ضیافت شام سفارت فرانسه شرکت می‌کند، کرم پور پاسخ می‌دهد:«برای اینکه مدیر دولتی سینماگر را اذیت می‌کند، او وقتی وارد سفارت می‌شود به او لبخند می‌زنند اما مقام دولتی به او اخم می‌کند، شما خودتان به او فحش می‌دهید، می‌گویید جاسوسی، شما طرف را از خودتان می‌رانید خب برای چی پیش شما بیاید؟» یزدی می‌گوید:«من که این مسئله را قبول ندارم، اما اگر هم چنین چیزی باشد این توجیه مناسبی است برای کاری که انجام می دهند؟» کرم‌پور می‌گوید:«کدام دفعه بوده که مدیران سینمایی به سینماگران لبخند و روی خوش نشان نداده‌اند و سینماگران به سمت شان پر بزنند و کنارشان عکس بگیرند؟» یزدی می‌گوید:«من منظورم عده‌ خاصی از سینماگران است.»

یزدی در ادامه صحبت هایش تاکید می‌کند این‌که تصور کنیم کشورهای خارجی فقط برای اعتلای هنر حاضر شوند به فیلم‌ساز ایرانی پول بدهند تا فیلمی بسازد با توجه به مناسبات امروز جهان نگاهی کاملا ساده انگارانه است. او می‌گوید:«بارها اتفاق افتاده فیلم‌های رضا میرکریمی یا فرزاد موتمن قرار بوده به جشنواره‌های خارجی بروند اما مدیران آن جشنواره گفته‌اند تو اول فلان سکانس را بردار تا فیلم تو را قبول کنیم. این‌ها همه براساس نگاهی است که کشورها به ایران دارند.» جیرانی در پاسخ به یزدی می‌گوید:«سیاست پیچیده‌تر از آن است که در صحبت‌های شما وجود دارد» یزدی هم می‌گوید:«بله، شکل سفارش دادن کار پیچیده است.» جیرانی ادامه میدهد:«آن‌ها روی موج آن بخش از افکار عمومی در داخل یک کشور که با حاکمیت دچار مشکل شده سوار می‌شوند، خب ما خودمان آن بخش مشکل‌دار را بزرگ می‌کنیم، طبیعتا اگر آن موج وجود نداشته باشد کسی هم نمی‌تواند سوارش شود.» یزدی می‌گوید:«خب من هم که همین را می گویم.» کرم‌پور می‌گوید: «خب حالا چرا اصلا این موج ایجاد شده؟ به خاطر رفتار غلط شما!» یزدی می‌گوید: «آن یک چیز دیگری است.» کرم پور می‌گوید:«نه، این یک علت و معلول است.»

در پایان صحبت‌ها جیرانی دوباره به آن صحبت اولیه یزدی برمی‌گردد که گفت فیلم‌های سیاه‌نما آنهایی هستند که امید در آن‌ها وجود ندارند. جیرانی از یزدی می‌پرسد:«امید یعنی چی؟» یزدی می‌گوید:«یعنی فیلم را که می‌بینی احساس بن بست نکنی، یعنی بدانی در کشور اراده‌ای برای حل مشکلات وجود دارد و حتی خود آن آدم می‌تواند مشکلاتش را حل کند» جیرانی می‌پرسد:« به نظرت پایان فیلم بچه‌های آسمان امید دارد؟» یزدی می‌گوید:«من بچه‌های آسمان را ندیده‌ام»، جیرانی می‌خندند و می‌گوید:« فیلم به این مهمی را ندیده‌ای؟» و بعد ادامه می‌دهد:«فیلم گوزن‌ها یا تنگنا چطور؟» کرم‌پور و یزدی جوابی نمی‌دهند و جیرانی ادامه می‌دهد:«به نظر من در آن فیلم‌ها هم امید وجود دارد» یزدی می‌گوید:« خب این بحث امید کمی پیچیده‌ است»، جیرانی می‌گوید:«دقیقا، در گوزن‌ها یک روشنفکر می‌آید رفیق سال‌های دورش را که به شدت درگیر اعتیاد و مواد مخدر شده را دوباره تبدیل به انسان می‌کند و در نهایت آن معتاد روی پای خودش می‌ایستد و با اینکه کشته می‌شود اما به تعالی انسانی می‌رسد....همان‌گونه که در بچه‌های آسمان هم این وجود دارد. آخر این فیلم هیچ اتفاقی برای زندگی آن بچه رخ نمی‌دهد اما او به یک آگاهی انسانی رسیده. پس آن‌چیزی که امروز در سینمای اجتماعی ما گم شده تعالی انسان است.»

 

 9411

2016-04-28 20:33:01 iCinema - آی سینما؛ اخبار سینمای ایران و جهان
به اشتراک بگذارید fb tw gp pi
نظر دهید
دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۵

صحبت‌های لشگری قوچانی درباره حواشی فیلم کیمیایی

تهیه‌کننده «قاتل اهلی»: به اندازه یک مینی‌‌سریال تصویر ضبط‌ شده داریم!

منصور لشگری قوچانی تهیه‌کننده «قاتل اهلی» در حالی که این روزها مسعود کیمیایی مشغول فیلمبرداری سکانس‌های پایانی این فیلم است بالاخره سکوت خود را درباره حاشیه‌های چند هفته اخیر این فیلم شکست. قوچانی با تاکید بر اینکه به کیمیایی اختیار تام داده تا فیلمی را که دوست دارد در جشنواره به نمایش بگذارد، تاکید کرده این فیلم آنقدر راش دارد که می‌توان از آن یک مینی سریال 6 قسمتی بیرون کشید.
2017-01-16 15:09:47 iCinema - آی سینما؛ اخبار سینمای ایران و جهان
به اشتراک بگذارید fb tw gp pi
نظر دهید
دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۵

بهنام بهزادی از وضعیت نمایش آخرین ساخته‌اش می‌گوید

انتقاد کارگردان «وارونگی» از رانت و بی‌عدالتی در اکران

این‌روزها «وارونگی» سومین ساخته بهنام بهزادی که در بخش نوعی نگاه جشنواره فیلم کن 2016 نیز حضور داشت، بر پرده سینماست اما با وجود نظر مثبت منتقدان و توجه جشنواره‌ها به فیلم و حضور چهره‌هایی چون علی مصفا و سحر دولتشاهی، «وارونگی» در سه هفته فقط 420 میلیون تومان فروخته است. بهزادی کارگردان این فیلم معتقد است فضای اکران فیلم‌ها سرشار از رانت و بی‌عدالتی است و امکاناتی برای دیده شدن فیلمش در نظر گرفته نشده است.
2017-01-16 13:34:09 iCinema - آی سینما؛ اخبار سینمای ایران و جهان
به اشتراک بگذارید fb tw gp pi
نظر دهید
دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۵

امیدواری محمد حیدری درباره فیلم کیانوش عیاری

دبیر جشنواره فجر: «کاناپه» نمایش داده می‌شود

در چند روز گذشته پذیرفته نشدن فیلم «کاناپه» به کارگردانی کیانوش عیاری یکی از مهم‌ترین حواشی هیات انتخاب سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر بود. علت اصلی عدم انتخاب «کاناپه» استفاده عیاری از کلاه گیس برای شخصیت‌های اصلی زن عنوان و اعلام شد فیلم عیاری باید اجازه نمایش خود را مقامات بالاتر دریافت کند. اما دبیر جشنواره فجر در تازه‌ترین گفت‌و‌گوی خود ضمن باکیفیت خواندن فیلم «کاناپه» از احتمال نمایش آن در جشنواره خبر داده است.
2017-01-16 13:12:34 iCinema - آی سینما؛ اخبار سینمای ایران و جهان
به اشتراک بگذارید fb tw gp pi
نظر دهید
دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۵

گزارش تصویری از افتتاحیه «خانه‌ای در خیابان چهل و یکم»

اصغر فرهادی برای دستیار سابقش سنگ تمام گذاشت

مراسم افتتاحیه فیلم سینمایی «خانه‌ای در خیابان چهل و یکم» به کارگردانی حمیدرضا قربانی عصر روز یکشنبه با حضور عوامل این فیلم و جمعی از هنرمندان و سینماگران برگزار شد اما شاید مهم ترین اتفاق این مراسم حضور اصغر فرهادی کارگردان سرشناس سینمای ایران بود که برای دیدن اولین فیلم دستیار سابقش در «درباره الی...» و «جدایی نادر از سیمین» به ایوان شمس آمد و چند دقیقه ای هم برای حاضران در مراسم به صحبت پرداخت.
2017-01-16 01:49:52 iCinema - آی سینما؛ اخبار سینمای ایران و جهان
به اشتراک بگذارید fb tw gp pi
نظر دهید
يكشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۵

انتقاد از سال‌ها ممنوعیت فعالیت بازیگر قدیمی

بهزاد فراهانی: چرا نمی‌گذارید بهمن مفید کار کند؟

یکی از بازیگرانی که چندماهی است رابطه‌اش را با شبکه GEM قطع کرده و به ایران بازگشته، بهمن مفید بازیگر قدیمی سینما و تئاتر است. بهزاد فراهانی از دوستان نزدیک این بازیگر به تازگی در گفت‌وگویی از سال‌ها ممنوعیت فعالیت مفید انتقاد کرده و گفته علی جنتی وزیر سابق ارشاد و حتی وزارت اطلاعات درباره بازی مفید نظر مثبتی داشته‌اند اما نهادهای امنیتی دیگر اجازه ندادند این بازیگر قدیمی کار کند.
2017-01-15 14:43:55 iCinema - آی سینما؛ اخبار سینمای ایران و جهان
به اشتراک بگذارید fb tw gp pi
نظر دهید
يكشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۵

پوستر جشنواره فیلم فجر با تصویر علی حاتمی طراحی می‌شود

پس از اینکه سال گذشته جشنواره فیلم فجر با تصویری از زنده یاد خسرو شکیبایی به عنوان پوستر رسمی جشنواره معرفی شد، امسال هم دبیر سی وپنجمین دوره جشنواره تصمیم گرفته تصویر یکی دیگر از بزرگان سینمای ایران را روی پوستر جشنواره قرار دهد: زنده یاد علی حاتمی. البته هنوز خبری از رونمایی پوستر نیست و فقط خبر استفاده از عکس حاتمی اعلام شده است.
2017-01-15 11:48:28 iCinema - آی سینما؛ اخبار سینمای ایران و جهان
به اشتراک بگذارید fb tw gp pi
نظر دهید
شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۵

واکنش دور از انتظار بازیگر سینما به خبر بزرگداشتش

محمد کاسبی: سال 66 باید از من تجلیل می‌کردند، نه حالا!

سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر قرار است برای محمد کاسبی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون ایران بزرگداشت بگیرد این در حالی است که کاسبی از این اتفاق چندان رضایت ندارد و معتقد است این بزرگداشت باید سی سال پیش برای او گرفته می‌شد؛ دورانی که او در فیلم‌های محسن مخلمباف و فیلم‌های اولیه محمدرضا هنرمند بازی می‌کرد.
2017-01-14 18:49:11 iCinema - آی سینما؛ اخبار سینمای ایران و جهان
به اشتراک بگذارید fb tw gp pi
نظر دهید
شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۵

پاسخ تلگرامی رئیس سازمان سینمایی به سازندگان «امپراطور جهنم»

«امپراطور جهنم» آخرین ساخته پرویز شیخ‌طادی است که در جمع 44 فیلم چشم‌انداز سینمای ایران (غیر رقابتی) جشنواره فجر پذیرفته شده بود. روز گذشته کارگردان و تهیه‌کننده این فیلم با اعتراض به نادیده گرفتن شدن آن در بخش مسابقه جشنواره با انتشار نامه سرگشاده‌ای به رئیس سازمان سینمایی هیات انتخاب جشنواره را مورد انتقاد قرار دادند و از نمایش آن در بخش غیر رقابتی فجر انصراف دادند. امروز حجت‌الله ایوبی در کانال تلگرامی‌اش پاسخ کوتاه و قاطعی به این نامه داده است.
2017-01-14 17:55:28 iCinema - آی سینما؛ اخبار سینمای ایران و جهان
به اشتراک بگذارید fb tw gp pi
نظر دهید
شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۵

انتقاد آناهیتا نعمتی از وضعیت اکران «جادوانگی»

فكر می‌كنید برای فرهادی مهم است كه فیلمش در «هنر و تجربه» اکران دارد؟

این روزها فیلم «جاودانگی» به کارگردانی مهدی فرد قادری با بازی آناهیتا نعمتی در گروه «هنر و تجربه» اکران شده است. نعمتی در تازه ترین گفت‌و‌گوی خود که به بهانه اکران این فیلم انجام شده با انتقاد از ادامه اکران فیلم «فروشنده» در گروه «هنر و تجربه» از بی‌تفاوتی جواد نوروزبیگی تهیه‌کننده «جاودانگی» گلایه‌مند است و معتقد است این تهیه کننده تمام وقت خود را صرف اکران «سلام بمبئی» کرده است.
2017-01-14 14:32:06 iCinema - آی سینما؛ اخبار سینمای ایران و جهان
به اشتراک بگذارید fb tw gp pi
نظر دهید
شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۵

جشنواره فیلم فجر از محمد کاسبی تقدیر می‌کند

محمد کاسبی بازیگر 65 ساله سینمای ایران سومین چهره‌ای است که پس از تورج منصوری و فرهاد توحیدی در افتتاحیه سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر برایش مراسم بزرگداشت برگزار خواهد شد. بازیگر فیلم «پدر» یک بار برای این فیلم سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول را از جشنواره فجر به دست آورده است. او از دهه هشتاد به این سو برخلاف دهه هفتاد دوران چندان پرفروغی را پشت سر نگذاشته است.
2017-01-14 13:20:09 iCinema - آی سینما؛ اخبار سینمای ایران و جهان
به اشتراک بگذارید fb tw gp pi
نظر دهید
شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۵

مشکلات انیمیشن‌سازی در ایران مرور شد

بازگشت مسعود فراستی به «هفت»

برنامه سینمایی «هفت» شب گذشته با موضوع بررسی فیلم‌های انیمیشن در سینمای ایران به روی آنتن رفت. در این قسمت از برنامه بهرام عظیمی و امیر محمد دهستانی به بحث در مورد وضعیت سینمای انیمیشن در ایران پرداختند و سپس شاهرخ دولکو به همراه مسعود فراستی --که چند هفته غیبت داشت- فیلم سینمایی «لاک قرمز» به کارگردانی سید رسول سید حاتمی را نقد کردند.
2017-01-14 06:03:33 iCinema - آی سینما؛ اخبار سینمای ایران و جهان
به اشتراک بگذارید fb tw gp pi
نظر دهید
جمعه ۲۴ دی ۱۳۹۵

«امپراطور جهنم» انصراف داد، محمد خزاعی متهم شد

افشاگری به سبک مدعیان «سینمای استراتژیک»

در حالی که تهیه کننده و کارگردان فیلم «امپراطور جهنم» ظهر امروز با انتشار نامه‌ای انتقادی به رئیس سازمان سینمایی به دلیل نادیده گرفته شدن «سینمای استراتژیک» در بخش مسابقه جشنواره فجر انصراف خود را از نمایش این فیلم در بخش چشم‌انداز جشنواره اعلام کردند، بعد تهیه‌کننده فیلم «آوازهای سرزمین من» در یادداشتی خزاعی را متهم کرد که به عنوان دبیر جشنواره مقاومت این فیلم را که نمونه «سینمای استراتژیک» است، در آن جشنواره به نمایش نگذاشته است!
2017-01-13 16:47:53 iCinema - آی سینما؛ اخبار سینمای ایران و جهان
به اشتراک بگذارید fb tw gp pi
نظر دهید
جمعه ۲۴ دی ۱۳۹۵

از تورج منصوری و فرهاد توحیدی تقدیر می‌شود

بزرگداشت دو سینماگر در افتتاحیه جشنواره فجر

در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر از فرهاد توحیدی فیلمنامه نویس و تورج منصوری فیلمبردار سینمای ایران به پاس یک عمر فعالیت هنری تجلیل به عمل خواهد آمد. به جز منصوری و توحیدی در افتتاحیه جشنواره امسال برای دو سینماگر دیگر بزرگداشت برگزار خواهد شد که نام آنها هنوز اعلام نشده است.
2017-01-13 14:17:23 iCinema - آی سینما؛ اخبار سینمای ایران و جهان
به اشتراک بگذارید fb tw gp pi
نظر دهید
جمعه ۲۴ دی ۱۳۹۵

توضیح مدیر سینما 29 بهمن شهر تبریز درباره یک گزارش

توقف نمایش فیلم‌های «هنر و تجربه» در تبریز برای ارتقای کیفی سالن بود

به دنبال انتشار گزارشی درباره توقف نمایش فیلم‌های گروه «هنر و تجربه» در تبریز به دلیل نبود مخاطب و کیفیت بسیار پایین امکانات نمایش در سالن سینمایی که این فیلم‌ها را به نمایش می‌گذاشت، مدیر سینما 29 بهمن شهر تبریز دلیل وقفه در نمایش فیلم‌های «هنر و تجربه» را ارتقا کیفی سالن‌ سینما اعلام کرده است.
2017-01-13 13:20:14 iCinema - آی سینما؛ اخبار سینمای ایران و جهان
به اشتراک بگذارید fb tw gp pi
نظر دهید
پنجشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۵

صحبت‌های انتقادی همایون اسعدیان در تلویزیون

امروز اگر فیلمنامه «گاو» به ارشاد بیاید، رد می‌شود!

همایون اسعدیان کارگردان سینمای ایران و رییس شورای صنفی نمایش، شب گذشته با حضور در برنامه «چشم شب روشن» در مورد جایگاه سینما در فرهنگ کشور صحبت کرد. اسعدیان در بخش‌هایی از صحبت‌های خود در این برنامه گفت: «کسانی که می‌گویند فیلمی پایه‌های نظام را متزلزل کرده است، نمی‌دانند چه توهینی به نظام می‌کنند و هیچ فیلمی نمی‌تواند خللی در پایه‌های یک نظام ایجاد کند.»
2017-01-12 21:52:49 iCinema - آی سینما؛ اخبار سینمای ایران و جهان
به اشتراک بگذارید fb tw gp pi
نظر دهید
جمعه ۲۴ دی ۱۳۹۵

بازخوانی یک مصاحبه با سیاستمدار فقید درباره سینما

هاشمی رفسنجانی در سال 63: اگر تماشاگر نباشد فیلم اصلا برای چه ساخته می‌شود؟

درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی باعث شد توجه به عملکرد و صحبت‌های او در زمینه های مختلف بسیار بیشتر از گذشته مورد بررسی قرار گیرد. هاشمی به دلیل نقش پررنگی که در برهه‌های مختلف تاریخ انقلاب داشت تقریبا در همه زمینه‌های مهم سیاسی، فرهنگی و اقتصادی اظهار نظر کرده است. به تازگی گفت‌و گویی از این سیاستمدار فقید درباره سینما منتشر شده که به 32 سال پیش و زمان برگزاری سومین دوره جشنواره فیلم فجر برمی‌گردد که بازخوانی‌اش نکات جالبی دارد.
2017-01-13 12:09:17 iCinema - آی سینما؛ اخبار سینمای ایران و جهان
به اشتراک بگذارید fb tw gp pi
نظر دهید
چهارشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۵

تقدیر جشنواره هندی از فیلم‌های ایرانی

«اروند» و «وارونگی» از جشنواره جیپور جایزه گرفتند

نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم جیپور در هندوستان جایزه بهترین فیلم با موضوع «جنگ و صلح» را به «اروند» ساخته پوریا آذربایجانی اهدا کرد. همچنین فیلم «وارونگی» به کارگردانی بهنام بهزادی نیز دو جایزه به خود اختصاص داد و یک فیلم کوتاه ایرانی هم چهارمین جایزه را به دست آورد.
2017-01-11 21:27:56 iCinema - آی سینما؛ اخبار سینمای ایران و جهان
به اشتراک بگذارید fb tw gp pi
نظر دهید
پنجشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۵

کارگردان «متهمین دایره بیستم»:

این مستند بعد از جشنواره فجر جای دیگری نمایش داده نمی‌شود

حسام اسلامی کارگردان فیلم «متهمین دایره بیستم» که به بخش مستند جشنواره فیلم فجر راه یافته، به تازگی از اکران عمومی فیلمش صرف نظر کرده است و اعلام کرده تمایل ندارد فیلمش به جز جشنواره فجر در هیچ سینمای دیگری اکران شود؛ او دلیل تصمیمش را حفظ حریم شخصی شخصیت‌های حاضر در این فیلم دانسته است. سال گذشته نیز اتفاق مشابهی درباره فیلم «رویاهای دم صبح» به کارگردانی مهرداد اسکویی افتاده بود.
2017-01-12 12:43:16 iCinema - آی سینما؛ اخبار سینمای ایران و جهان
به اشتراک بگذارید fb tw gp pi
نظر دهید
چهارشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۵

مدیری همچنان مشغول فیلمبرداری «ساعت 5 عصر»

فصل جدید «دورهمی» به این زودی ساخته نمی‌شود

تهیه‌کننده «دورهمی» اعلام کرده تنها یک قسمت ضبط شده از این مجموعه باقی مانده و بعد از آن دیگر برنامه ‌ای برای پخش ندارند. ضبط سری جدید این برنامه با توجه به طولانی شدن فیلم «ساعت 5 عصر» هنوز مشخص نیست، ترکیب بازیگران مشخص نیست، تغییر دکور مشخص نیست، پخش سری جدید هم بالطبع مشخص نیست، خلاصه اینکه فعلا هیچ چیزی از «دورهمی» مشخص نیست جز جلسه هفته آینده مدیری با تهیه‌کنندگان این برنامه.
2017-01-11 18:52:07 iCinema - آی سینما؛ اخبار سینمای ایران و جهان
به اشتراک بگذارید fb tw gp pi
نظر دهید
چهارشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۵

آثار دو بخش رقابتی جشنواره پویانمایی تهران معرفی شدند

آثار راه‌‌یافته به دو بخش‌ مسابقه‌ ایران و بین‌الملل دهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران از سوی هیات انتخاب اعلام شد. این جشنواره اسفندماه امسال برگزار می‌شود و از میان فیلم‌های حاضر می‌توان به حضور دو فیلم از استودیو HYH اشاره کرد. «آخرین تار» و «ساعت‌ها هرگز نمی‌ایستند» که یاشین نهانی آن‌ها را کارگردانی کرده و با تهیه‌کنندگی حمید مدرسی (تهیه‌کننده کلاه قرمزی) ساخته شده‌اند؛ حمید جبلی و ایرج طهماسب از موسسان این کمپانی تولید انیمیشن هستند.
2017-01-11 18:06:02 iCinema - آی سینما؛ اخبار سینمای ایران و جهان
به اشتراک بگذارید fb tw gp pi
نظر دهید