شنبه، ۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۶

در برنامه هفت جمعه شب چه گذشت

از جدال دو منتقد تا درد دل مهران غفوریان

آی سینما: شب گذشته برنامه سینمایی «هفت» با تسلیت برای درگذشت داوود رشیدی بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون آغاز شد و با بحث نمادگرایی در نقد سینما ادامه یافت. در کنار مهمانانی چون فریدون حسن‌پور و مهران غفوریان که در نشست فیلم «ناردون» حاضر شدند، مهم‌ترین مهمان این برنامه هوشنگ گلمکانی سردبیر مجله فیلم بود که در مقابل مسعود فراستی نشست و به اتهاماتی که به این مجله وارد شده بود پاسخ داد.

در ابتدای برنامه «هفت» بهروز افخمی درگذشت داوود رشیدی را تسلیت گفت و او را هنرمندی دانست که آثارش را از نوجوانی دنبال می کرده و به فیلم‌های او بخصوص  «کندو» و «فرار از تله» علاقه بسیاری داشته است. او رشیدی را مدیری خوشنام و هنرمندی خوش چهره در حوزه مدیریت تئاتر در تلویزیون دانست و «یکی از این روزها» را از تئاترهای تلویزیونی به یاد ماندنی رشیدی عنوان کرد، افخمی همچنین او را هنرمندی خوشبخت در طول دوران زندگی‌اش دانست.

در ادامه این برنامه به دو جشنواره سلامت و مقاومت پرداخته شد که محمد خزاعی دبیر جشنواره مقاومت اعلام کرد فیلم سینمایی «ماه گرفتگی» ساخته مسعود اطیابی با موضوع حوادث سال 88 در این جشنواره رونمایی خواهد شد. به گفته او، با توافقی که با دبیر جشنواره فجر صورت گرفته، فیلم‌های حضور یافته در جشنواره فیلم مقاومت هیچ منعی برای حضور در بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر آینده نخواهند داشت.

درد دل‌های غم انگیز مهران غفوریان

در بخش گفتگوی این هفته برنامه «هفت» مهران غفوریان بازیگر اصلی «ناردون» به کارگردانی فریدون حسن پور این فیلم را  اولین تجربه‌ای دانست که در آن نقشش جدی و خود فیلم کمدی (کمدی موقعیت) بوده و به این نوع کار کردن ابراز علاقه بسیاری کرد.

افخمی نیز به مهران غفوریان بازیگر فیلم «ناردون» گفت خیلی خوب است که دیگر کمدی سخیف بازی نمی‌کند، غفوریان هم در پاسخ گفت خدا را شکر دوران  این نوع کمدی ساختن دیگر تمام شده است. این بازیگر معتقد است دلیل زیاد شدن این فیلم‌ها این بود که یکی دو فیلم اول این نوع فیلم‌ها با موضوع خواستگاری و ... خیلی خوب فروختند ولی به گفته او بقیه فیلم‌ها جوری ساخته شدند  که انگار قسمت‌های دو  و سه آن اولی‌ها بودند.

غفوریان در ادامه این بحث گفت: «کمدی سخیف فیلمی است که فیلمنامه خوبی ندارد و بر پایه نمک بازیگر ساخته می شود!» به گفته او گاهی اوقات فیلم‌نامه خوانده می‌شود و به نظر بی نمک می‌آید و به او می‌گویند ما تو را آورده‌ایم که آن را بانمک کنی:«فکر می‌کردم آمده ام کارگری بازیگری! یعنی حتی دکوپاژ هم عوض می‌کردیم!»

مهران غفوریان بازیگر فیلم «ناردون» در ادامه گفتگویش در برنامه هفت به یک خاطره عجیب اشاره کرد: «اعتقاد دارم وقتی سر یک فیلمی می‌روم باید خیلی حرفه‌ای خودم را به یک کارگردان بسپارم و هرچه می‌گوید انجام دهم، اما در یکی از فیلم‌هایم سکانسی بود که کارگردان از من خواست به طور کامل در این سکانس برقصم و من وقتی به خانه رسیدم گریه کردم چون اصلا این کار را دوست نداشتم، اگر فیلم‌نامه و موقعیت ایجاب می‌کرد که این اتفاق بیافتد مشکلی با آن نداشتم اما واقعا این طور نبود و فقط برای این بود که یک صحنه رقصی در کار باشد.. این از آن مواردی بود که احساس کردم کارگری بازیگری می‌کنم و واقعا گریه کردم!»

مهران غفوریان بازیگر فیلم «ناردون» در ادامه گفتگویش به خاطره عجیب دیگری نیز از دوران بازی‌اش شاره کرد: «یادم می‌آید یک کارگردانی یک تله فیلم هفت روزه می ساخت، ما وقتی که از ماشین پیاده می‌شدیم و می‌رسیدیم چراغ قرمز دوربین روشن بود و رکورد می‌کرد... یعنی به محض رسیدن فیلم گرفته می‌شد، وقتی هم از او می‌پرسیدیم می‌گفت من آن قسمت‌ها را می‌برم.. نمی‌دانم قرار داشت یا شرط بسته بود که من هفت روزه فیلم می‌سازم!»

مهران غفوریان بازیگر فیلم ناردون درباره تجربه کارگردانی کردن در سینما نیز گفت: «من خیلی وقت پیش که باید فیلم کوتاه می‌ساختید تا مجوز کارگردانی بگیرید مجوز گرفتم و انشاالله هم می‌سازم، اما نویسنده نیستم، بیشتر نمک گذارم!ِ»

فریدون حسن پور کارگردان ناردون نیز درباره فیلم تازه‌اش گفت: «یکی از خطرات قصه ناردون این است که شما از ابتدا تا انتها یک سری آدم را می بینیم که گریه می کنند اما فیلم باید کاری کند که شما بخندید!»

جدال دو طیف از نسل منتقدان پس از انقلاب

اما هفته گذشته در میانه بحث نقد در سینمای ایران در برنامه هفت مسعود فراستی و بهروز افخمی به انتقاد از سیاست های ماهنامه فیلم در دهه شصت پرداختند و جمعه شب هوشنگ گلمکانی در هفت حاضر شد تا به آن انتقادات پاسخ دهد.

افخمی در شروع بحث به گلمکانی گفت ما بالاخره موفق شدیم تو را به برنامه بیاوریم. گلمکانی هم پاسخ داد امیدوارم پشیمان نشوید. او به این اشاره کرد که قصد نداشته به برنامه بیاید و تنها برای پاسخ به حرف‌های غلط برنامه گذشته به «هفت» آمده است.  گلمکانی به نکته جالبی هم اشاره کرد: «کانال تلگرامی برنامه هفت برای اولین بار که خبر این مناظره را گذاشت نوشته بود مناظره جنجالی گلمکانی و مسعود فراستی. مناظره‌ای که هنوز پخش نشده چطور می‌دانید جنجالی است. من که اهل جنجال نیستم و تو که اصلا!»

سردبیر مجله «فیلم» در ابتدای مناظره‌اش با  افخمی و فراستی در هفت گفت: «از همین جنجال درباره برنامه هفت شروع می‌کنم، واقعا با این اوضاعی که در دنیا وجود دارد و تنشی که هست این‌ها واقعا سم است برای جامعه و فکر می‌کنم رسانه‌ای مثل تلویزیون به دلیل فراگیری‌اش باید جامعه را آرام کند.» او معتقد است زندگی از نقد سینما مهم‌تر است و پرسید چرا عوامل برنامه هفت در این برنامه مدام به دنبال جنجال هستند: «اگر می‌خواهید برنامه جاذبه‌ای داشته باشد نباید از طریق جنجال عمل کنید. به نظرم این کلمه مناظره جنجالی یک نشانه است.» در ادامه افخمی جواب جالبی به گلمکانی داد و معتقد بود سینما چندان جدی نیست و هر برنامه‌ای در تلویزیون درباره سینما باید یک بخش غیر جدی و خنده‌دار داشته باشد و همه چیز نباید آنقدر جدی باشد. اما پاسخ گلمکانی بسیار جدی بود:«شما می‌دانید عده‌ای هستند که می‌خواهند اصلا سینما وجود نداشته باشد و ته ذهنشان هم این است که خیلی از کشورها سینما ندارند و این جنجال‌ها در نهایت به آن‌ها کمک می‌کند. خود شما (افخمی) سینماگر و فیلمسازید، این جو مطلوب شما به عنوان یک سینماگر است؟ چرا باید به آن عده کمک کنید؟»

مسعود فراستی پس از صحبت‌های اولیه گلمکانی و افخمی وارد بحث شد و خطاب به سردبیر مجله فیلم گفت:«من این بخش را قبول دارم ولی بحث جنجال روحیه تو را نشان می‌دهد که کمی محافظه کاری. این روحیه مال هوشنگ است و من و بهروز بدون آن که بخواهیم حاشیه ایجاد کنیم روحیه‌مان این نیست.»  فراستی در ادامه گفت فضایی که مسئولان ما در این 30 سال ایجاد کرده‌اند مرده و تعارف است و آن‌ها مانع ایجاد فضایی رک و حتی پرشور شده‌اند:«این باعث می‌شود این دوستان ما سینما را اشتباه بگیرند و به این وضع عصا قورت داده ادامه بدهند...وقتی سینما خالی از این نقدها بشود می‌شود سینمای بی خاصیت، نقد هم در این فضای غیر عادی گاها واکنشی می شود. یعنی واکنش به این دروغ، عبوسی و فرهیختگی کاذب!» و جواب گلمکانی در پاسخ به فراستی: «من بخشی از حرف‌های تو را قبول دارم اما یک چیزی که ما از همان دهه 60 با احتیاط مطرح می‌کردیم و من همیشه می‌گفتم این بود که ما زندگی طبیعی نداشتیم یعنی این که مردم برای سرگرمی به سینما می‌روند، ولی آن زمن عده‌ای برای این که سینما مشروعیت پیدا کند می‌گفتند سینما برای تفکر است.»

در ادامه افخمی از گلمکانی خواست نام کسانی که نمی‌خواهند سینما باشد را ببرد ولی گلمکانی با قبول اینکه محافظه کار است از نام بردن امتناع کرد. اما گفت می‌داند چه کسی فیلم مارمولک را در اوج پایین آورد و ادامه می‌دهد:«این چیزی که من درباره جنجال در هفت می گویم درباره کلام است، (رو به مسعود فراستی) تو وقتی کلمه ای به کار می بری این کلمه  تاثیرهایی در سینما و جامعه می گذارد. من و تو روی میز بیلیارد ممکن است حرف هایی بزنیم که نباید روی آنتن زنده گفت. این حرف ها تنش ایجاد می کند. اگر قصدت این است که موفق شدی اما اگر نیست که باید مواظب حرف زدنت باشی!»

فراستی به ماجرای استفاده از کلمه‌ای جنجالی در مورد سینمای کیمیایی که چند سال پیش از این در برنامه گفت اشاره کرد و گفت:«وقتی آن اصطلاح را به کار بردم قصد جنجال و آشوب نداشتم، از این واژه سر بونوئل هم استفاده شده!» و ادامه داد:« نوشته فراستی درباره هامون و مخملباف را ببین. با همین ادبیات حرف می زدم مخملباف که خواند آمد دفتر من فحش داد و قهر کرد!» گلمکانی هم در پاسخ به تمجید از فراستی پرداخت و معتقد بود با او باید حواسش جمع باشد:«خیلی از نظرات تو را قبول دارم و معتقدم جامعه نقد فیلم ایران به یکی مثل تو احتیاج دارد حتی جا دارد 4-5 تا مثل تو باشد. اما چند مسئله درباره تو هست اول این که در تلویزیون این کار را می کنی و سمبل نقد فیلم در میان عامه شناخته می شوی و کارت می شود این که منتقد فقط باید ایراد بگیرد. این سوال پیش می آید که فراستی از چه فیلمی خوشش می آید؟ سینما برای این است که لذت ببری.. تو از کدام فیلم لذت می بری.. به نظر می آید مسعود فراستی مدام زجر می کشد و همه چیز درنیامده و مقوا است!»

فراستی با اشاره به اینکه داریوش مهرجویی هم قبلا به او گفته نقد کردنش مازوخیست است چنین جوابی به گلمکانی داد:«جواب تو و مهرجویی این است که من از فیلم و نقد لذت می برم. وقتی که بد است نقد را جایگزین آن می کنم.» و پاسخ گلمکانی:« این یک جنبه روانی پیدا می کند -البته در سینمای جهان هم نسبتا فیلم های بد بیشتر از فیلم های خوب است»

سردبیر مجله فیلم در ادامه از فیلم های فرهادی به عنوان فیلم های خوب سینمای ایران نام می برد و جدایی نادر از سیمین را شاهکار خواند و به فراستی گفت:«تو آنقدر سخت گیری که تعداد کمی از فیلم ها راضیت می کند، اما نمی دانم ترویج آن در جامعه ای که دچار خشونت شده درست است یا نه؟» او بحث خود با مسعود فراستی را چنین ادامه داد:«این تکرار بلد نیست و درنیامده و مقوایی است باعث می شود اگر حرف حسابی هم هست دیده نشود و بگویند همه اش منفی بافی است.» البته گلمکانی تاکید کرد:«من هیچ نمایندگی از سوی همکاران و شرکایم ندارم و از سوی خودم اینجا هستم.»

عضو فعلی شورای سیاستگذاری هنر و تجربه در ادامه به بحث هفته گذشته برنامه هفت درباره این مجله پرداخت و گفت:«این حرف نادرستی است که مجله فیلم دهه شصت توبه نامه ای نوشت و نقد فیلم را کنار گذاشت. این دروغ محض است.» او به سرمقاله معروفی که در آن دوران نوشته اشاره کرد و ادامه داد:«ندامتنامه بود نه توبه نامه. مجله فیلم سردمدار نقد بود اما یک جا بریدیم و ندامت نامه نوشتیم با این حال 28 سال است که نقد یکی از پایه های مجله فیلم است.»

هوشنگ گلمکانی در ادامه بحث چگونه نقد کردن فیلم ها توسط مجله فیلم به این نکته اشاره می‌کند که وقتی آن‌ها در این مجله شروع به انتشار نقد کردند برایشان مهم بوده دور و برشان چه می گذرد:«می خواستیم به آنچه که می گذرد بپردازیم. قصدمان این بود که هر فیلمی که روی پرده می آید یا در تلویزیون نشان داده می شود و هرچه می آید نقد بکنیم. این یک سنت جدید بود چون قبل از انقلاب سنت مداوم نقد فیلم ایرانی وجود نداشت تک و توک مثلا برای فیلمی مثل خشت و آینه بود و بعدا وقتی موج نو آمد برای بعضی از فیلم ها براش نقد نوشته شده که بده بستان های منتقدان و تهیه کنندگان بود. بعد از مدتی با اهل سینما شدیم دچار مشکل شدیم چون قبل از انقلاب بر اساس یک بده بستان هایی بود. این ها دیدند که جدی دارد به فیلم هایشان پرداخته می شود و تاب این جدی شدن را نداشتند.»  گلمکانی تاکید کرد قصد آن ها در مجله فیلم نه آموزش دادن بوده و نه نمایندگی کردن یک تفکر خاص، بلکه آنچه از دلشان برمی آمده را می نوشتند:«یک عده خوششان آمد یک عده نیامد. اما بعدها از خیلی ها شنیدم از هم نسلانمان و بقیه که خیلی چیز یاد گرفته اند. گفتم ما قصد آموزش نداشتیم ولی خوشحالیم. واقعیت این است که بعد از آن نقد ادامه پیدا کرده است.»

فراستی در ادامه بحث به هوشنگ گلمکانی گفت:« مجله فیلم برای آن سوی مه اولین پرونده فیلمش درآورده که سید محمد بهشتی خودش فیلمنامه را نوشته و پایه گذار عرفان دروغی در سینما هم هست.» گلمکانی پاسخ داد:«دروغ محض است آقا!» اما فراستی ادامه داد:«از سال 64 و 65 یک سکشن برای جشنواره های خارجی باز کردید و یکی از دو خط گذار سینمای ایران به سینمای جشنواره ای مجله فیلم است. دفاع از محسن مخلملباف و تو بوق کردن سینمای جشنواره ای از دستاوردهای مجله فیلم است. پاراجانف افتخار شماست!»

بهروز افخمی هم در ادامه بحث آن شماره مجله فیلم که فراستی گفته بود برای فیلم «آن سوی مه» پرونده درآورده شده را آورد تا ثابت کند فراستی دروغ نمی گوید. گلمکانی هم بلافاصله به فراستی گفت:«گفتی سرمقاله را بهشتی نوشته. کجای مطلب نوشته سرمقاله را بهشتی نوشته؟» او ادامه داد:«ما قبل از نمایش آن سوی مه به قالب پرونده برای فیلم های خوب یا فیلم های مهم فکر کرده بودیم. مثلا فیلم «جعفر خان از فرنگ برگشته» که فیلم له و لورده ای بود را برایش پرونده تشکیل درآوردیم. یکی از فیلم های مهم سال هم آن سوی مه بود چون بنیاد فارابی به قصد الگوسازی آن را ساخته بود که دیدید ساخته شد ولی اگر آن پرونده را نگاه کنید چند یادداشت در آن هست که همه منفی هستند!»

مسعود فراستی در ادامه بخش‌هایی از پرونده را خواند که نشان می‌داد مجله فیلم معتقد بوده این فیلم متوسط است. او همچنین بخش دیگری از این پرونده را خواند که در آن اذعان شده برخی ویژگی‌های ضعیف کم گفته می‌شود و درباره برخی ویژگی‌های خوب اغراق می‌شود و این مسئله به این دلیل شرایط آن روزگار است.

گلمکانی در پاسخ به فراستی گفت:«من با همان صراحت نوشته ام، ما دهه شصت را زندگی کرده ایم. آن زمان دو کانال وجود داشت، الان زیاد شده است. یادتان می آید که فوتبال که با تاخیر پخش می شد گزارشگر می گفت امیدوارم نکات آموزشی را برداشت کرده باشید یعنی که لذت بردن از فوتبال مکروه بود و آن موقع نمی گفتند.»

اما مسعود فراستی که گویا راضی نشده بود باز هم به انتقاد پرداخت:«همان موقع که شما از مخملباف دفاع کردید من علیه مخملباف در سروش نوشتم...شما از کیارستمی هم به عنوان پرچمدار فیلمساز جشنواره‌ای می نوشتید.» او به دوران حضورش در سوره اشاره کرد و گفت:«ما آنجا نقد می‌نوشتیم ولی آقای خاتمی عزیز که خیلی محترمند، رفتند پیش آقای زم و گفتند آقای فراستی ننویسد، آقای زم هم گفتند تا وقتی من هستم آقای فراستی می نویسد.» فراستی خطاب به گلمکانی ادامه داد:« شما خط سینمای جشنواره‌ای را در بوق کردید از مخملباف و کیارستمی بگیر تا بقیه.. شما اولین کسی هستید که برای پاراجانف فیلمساز ارمنی و عارف عزیز کتاب درآوردید. فیلمسازی که 5 نفر هم در سینما فیلمش را نمی‌بینند! درست است آن زمان نقد زیر قدرت بوده اما یک خط دیگری هم در این زمینه بود که ما بودیم که نه از فیلمفارسی حمایت می‌کردیم و نه از سینمای جشنواره ای!»

هوشنگ گلمکانی سردبیر مجله فیلم هم در ادامه خطاب به فراستی گفت:«همه حرف‌هایت را تکذیب می کنم. تو یکی از کسایی بوده ای که در دهه شصت زندگی کردی اما همه چیز یادت می‌رود. آن موقع که من نمی‌توانستم بگویم «اشک ها و لبخندها» را دوست دارم جان فورد لیبرالیست و هیچکاک عامل امپریالیسم خوانده می شد!» گلمکانی با اشاره به این که در مجله فیلم سیاسی کاری نمی کرده‌اند ادامه داد: «رویای مجله فیلم این نبود که فلان مسئول چه کرده بلکه این بود که فیلمساز چه کار کرده. بخش سینمای جشنواره‌ای هم جزو بخش های خبری ما بود، و این‌ها کنار همه خبرها منعکس می کردیم.» سردبیر مجله فیلم با رد این ادعا که در این مجله سینمای جشنواره‌ای نهادینه شده در رد این ادعا دلیل جالبی ارائه داد:«اتفاق‌ها در آن حیطه می‌افتاد و ما منعکس می‌کردیم، اما از سینمای فرهنگی حمایت می‌کردیم.»

افخمی در ادامه گفت یک زمانی هر شماره‌ای از مجله فیلم که چاپ می‌شد یک خبری از جشنواره‌ها حتی جشنواره‌های ضعیف در آن وجود داشت و گلمکانی پاسخ داد:«خب جای پرداختن به فیلم‌های فرهنگی نقد و جشنواره هاست» فراستی هم دوباره به بحث اضافه شد و گفت:«می توانم لیست فیلم به تو بدهم از وطن فروشان و مخملباف‌ها. حتی در جشنواره سوئیس وقتی فیلم فرزاد موتمن رفت دبیر جشنواره نامه نوشته بود که ما نمی‌خواهیم که در فیلم ایرانی اتوبان باشد! تصویری که سینمای جشنواره‌ای از ایران ارائه داد تصویر کشوری فقرزده و جنگ زده یا فیلم های عارفانه‌ای مثل نار و نی بود و این را آقای انوار و بهشتی پایه گذاری کردند.» پاسخ گلمکانی هم جالب بود:«ما فقط منعکس کننده بودیم.» اما مسعود فراستی ادامه داد:«خود آقای بهشتی می گوید ما ریل گذاری کردیم که آن ریل سینمای جشنواره ای است که آفت سینمای ایران شد.»

گلمکانی در پاسخ به این سوال که در دهه شصت واقعا چه اتفاقی می افتاد خطاب به فراستی گفت:« ما کارمان را با عشق شروع کردیم شما در سوره، جیرانی در گزارش فیلم و دنیای تصویر... همه شما با خشم و نفرت علیه مجله فیلم شروع کردید. ما تاثیر گذاشتیم با این که شما موافقید اشکال داشته، اما شما چه تاثیری گذاشتید؟ گزارش فیلم که شروع شد علیه مسعود مهرابی به خاطر نقد شکایت شد» و فراستی گفت:«اصلا نفرتی نبود...»

اما بحث درباره مجله فیلم و نقد آثار سینمایی در این مجله که با حضور فراستی، افخمی و هوشنگ گلمکانی در حال انجام بود و در حالی که به جای حساسی رسیده بود که ناگهان و بدون هیچ توضیحی به پایان رسید و پس از پخش مصاحبه افخمی با فیلمساز شیلیایی برنامه هفت این هفته تمام شد.

و اما نتیجه نظرسنجی این هفته برنامه هفت:

آخرین اخبار و اطلاعات سینما را از چه راهی به دست می آورید؟

1. رادیو و تلویزیون 36%

2. فضای مجازی 44%

3. مطبوعات 8%

4. نرم افزارهای تلفن همراه 12%

2016-08-27 15:16:32 iCinema - آی سینما؛ اخبار سینمای ایران و جهان
به اشتراک بگذارید fb tw gp pi
نظر دهید
نظرات شما: (۱)
امیر امیرافشاری 7 شهريور 1395 - ساعت: 11:07
مانور و تأکید چندباره جناب فراستی روی نام محسن مخملباف ، در حالی صورت گرفت که انگار فراموش کرده بود که آقای مخملباف محصول همان حوزه هنری است که آقایان در آن نهاد، مجله سوره را منتشر می‌کردند. آقای فراستی چنان با صراحت بیان می‌کند که آقای گلمکانی مستندی درباره محسن مخملباف ساخته که انگار یادش رفته همراه دوستان و همفکرانش، در همان مجله سروش، مصاحبه‌ای پنج‌ساعته با محسن مخملباف داشته‌اند. محسن مخملباف دهه شصت و هفتاد، اپوزیسیون نبود بلکه فیلمساز تأییدشده - و تحسین شده - همین کشور بود. اتهام دیگر، حمایت مجله فیلم از زنده‌یاد عباس کیارستمی است؛ فیلم‌ساز پرآوازه و مورد احترام همه سینمای جهان.
پاسخ دهید
دوشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۶

خالقان «فارگو» و «مردگان متحرک» سریال مشترک می‌سازند

شبکه کابلی «اف ایکس» قصد دارد طی یک همکاری مشترک با خالقان دو سریال مطرح سال‌های اخیر شامل «مردگان متحرک» و «فارگو»، یک سریال جنایی جدید با عنوان «مغز متفکر» را مقابل دوربین ببرد. سناریوی این سریال جدید با الهام از مجموعه مقالاتی که با محوریت بررسی پرونده‌های جرم و جنایت در یکی از نشریات امریکایی به چاپ رسیده، نوشته می‌شود.
2017-07-24 10:59:23 iCinema - آی سینما؛ اخبار سینمای ایران و جهان
به اشتراک بگذارید fb tw gp pi
نظر دهید
شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۶

پاسخ به برداشت‌های سیاسی از برنامه «دورهمی»

مهران مدیری: مشکلات مردم را می‌گویم‏، هرکس به خودش می‌گیرد!

شب گذشته مهران مدیری در برنامه «دورهمی» به انتقادهایی پاسخ داد که اخیرا برخی از حامیان دولت به او وارد می‌دانند. مدیری تاکید کرد که اصلا طرفدار جناح خاصی نیست و با توجه به تریبونی که در برنامه «دورهمی» در اختیار دارد، مشکلات مردم و مسائل اجتماعی را بازگو می‌کند. او همچنین گفت که از سال 88 تا 93 اصلا در تلویزیون نبوده تا بخواهد مشکلاتی را که در دولت قبل به وجود آمده مطرح کند.
2017-07-22 15:42:10 iCinema - آی سینما؛ اخبار سینمای ایران و جهان
به اشتراک بگذارید fb tw gp pi
نظر دهید
يكشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۶

فهرست ستاره‌های پروژه جدید «آمازون» تکمیل شد

مایکل شانون در اولین سریال دیوید او. راسل بازی می‌کند

دیوید او. راسل فیلمساز نامزد اسکار که این روزها در صدد ساخت اولین سریال تلویزیونی کارنامه خود است، با دعوت از مایکل شانون گروه ستاره‌های این پروژه را تکمیل کرد. پیش از این حضور رابرت دنیرو و جولین مور به عنوان بازیگرهای نقش اول این سریال که تولید مشترک استودیوی «آمازون» و «واینستاین کمپانی» است، قطعی شده بود. راسل که آخرین‌بار با درام زندگینامه‌ای «جوی» در رقابت اسکار 2016 حضور داشت، همزمان نویسندگی و کارگردانی این پروژه را بر عهده دارد.
2017-07-23 02:06:46 iCinema - آی سینما؛ اخبار سینمای ایران و جهان
به اشتراک بگذارید fb tw gp pi
نظر دهید
جمعه ۳۰ تير ۱۳۹۶

همکاری دوباره بنیاف و وایس با شبکه اچ‌بی‌او

سریال جدید سازندگان «بازی تاج و تخت» در راه است

سریال پرطرفدار «بازی تاج و تخت» در حالی رفته‌رفته به پایان کار خود نزدیک می‌شود که سازندگانش دیوید بنیاف و دی. بی. وایس پیشاپیش، طرح سریال بعدی خود را به شبکه اچ بی او ارایه کرده‌اند و قرار است به محض جدایی رسمی از دنیای وستروس و شخصیت‌هایش، مقدمات ساخت پروژه جدیدشان را فراهم کنند. به گفته منابع آگاه، این سریال جدید با عنوان «ایالات موتلفه امریکا» (Confederate) روایتگر وقایعی است که به سومین جنگ داخلی امریکا منتهی می‌شود.
2017-07-21 14:03:27 iCinema - آی سینما؛ اخبار سینمای ایران و جهان
به اشتراک بگذارید fb tw gp pi
نظر دهید
پنجشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۶

انتقاد منوچهر هادی از شیوه ممیزی سریال «عاشقانه»

مهناز افشار قهر نکرد، شخصیت گیسو قرار بود در قسمت ششم کشته شود!

منوچهر هادی کارگردان سریال «عاشقانه» در جدیدترین مصاحبه خود به نکاتی در مورد وضعیت حجاب بازیگران این مجموعه شبکه نمایش خانگی اشاره می‌کند. هادی می‌گوید حجاب بازیگران زن «عاشقانه» همانند سریال «شهرزاد» و فیلم «رگ خواب» است،‌ اما وزارت ارشاد برای حجاب بازیگران برخی فیلم‌ها و سریال‌ها مشکلی ایجاد نمی‌کند ولی برای «عاشقانه» موانعی را ایجاد کرد. او همچنین شایعه قهر مهناز افشار از پروژه «عاشقانه» را تکذیب کرده است.
2017-07-20 00:00:05 iCinema - آی سینما؛ اخبار سینمای ایران و جهان
به اشتراک بگذارید fb tw gp pi
نظر دهید
چهارشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۶

«آقای حکایتی» پس از 22 سال به تلویزیون باز می‌گردد

بهرام شاه محمدلو که با شخصیت «آقای حکایتی» شهرت دارد، شب گذشته با حضور در برنامه «خندوانه» از ساخت سری جدید مجموعه «زیر گنبد کبود» خبر داد. این مجموعه تلویزیونی در دهه شصت و اوایل هفتاد طرفداران بسیار زیادی داشت موسیقی تیتراژ آن هنوز در خاطر بسیاری از مردم به جا مانده است.
2017-07-19 21:20:28 iCinema - آی سینما؛ اخبار سینمای ایران و جهان
به اشتراک بگذارید fb tw gp pi
نظر دهید
سه شنبه ۲۷ تير ۱۳۹۶

جهش 50 درصدی سریال پرطرفدار شبکه اچ‌بی‌او

افتتاحیه فصل هفتم «بازی تاج و تخت» 16 میلیون بیننده داشت

اپیزود افتتاحیه فصل هفتم «بازی تاج و تخت» یک‌شنبه گذشته روی آنتن رفت و با جذب 16.1 میلیون بیننده در تاریخ شبکه اچ بی او رکوردشکن شد. از این میزان مخاطب، بیش از 10 میلیون نفر از طریق شبکه کابلی و بقیه نیز از طریق گیرنده‌های دیجیتال (DVR) و پخش آنلاین به تماشای فصل جدید نشستند. اما غافلگیرکننده‌ترین پدیده امسال، افزایش 50 درصدی شمار مخاطبان اپیزود افتتاحیه این سریال در مقایسه با سال گذشته بوده است.
2017-07-18 14:16:11 iCinema - آی سینما؛ اخبار سینمای ایران و جهان
به اشتراک بگذارید fb tw gp pi
نظر دهید
دوشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۶

دردسر از کار افتادن وبسایت اصلی اچ‌بی‌او

پخش آنلاین قسمت اول فصل جدید «بازی تاج و تخت» با مشکل فنی روبه‌رو شد

ساعاتی پیش اپیزود افتتاحیه فصل هفتم «بازی تاج و تخت» سرانجام در حالی به نمایش درآمد که حمله هواداران برای تماشای آنلاین سریال باعث شد وبسایت اصلی شبکه اچ بی او تا مدتی از دسترس کاربران خارج شود. به این ترتیب، مخاطبانی که سعی داشتند از طریق وبسایت این شبکه به تماشای اپیزود افتتاحیه بنشینند با پیام خطایی روبه‌رو شدند که حاکی از بروز مشکل در بارگذاری صفحه مورد نظر بود. با این حال، از نیمه پایانی اپیزود «سنگ اژدها» وبسایت اچ بی او دوباره به حالت عادی برگشت.
2017-07-17 14:18:26 iCinema - آی سینما؛ اخبار سینمای ایران و جهان
به اشتراک بگذارید fb tw gp pi
نظر دهید
يكشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۶

موضع جدید مدیر شبکه دو

درهای تلویزیون به روی «کلاه قرمزی» بسته نیست

مدیر شبکه دو چند ماه بعد از بروز اختلاف با سازندگان «کلاه قرمزی» که باعث شد این مجموعه در نوروز 96 روی آنتن تلویزیون نرود، حالا می‌گوید تلویزیون خانه این برنامه پرطرفدار است و از پی‌گیری برای بازگشت آن به تلویزیون خبر می‌دهد. این در حالی‌ست که «کلاه قرمزی 96» قرار است از طریق بخش خصوصی وارد شبکه نمایش خانگی شود.
2017-07-16 16:19:53 iCinema - آی سینما؛ اخبار سینمای ایران و جهان
به اشتراک بگذارید fb tw gp pi
نظر دهید
شنبه ۲۴ تير ۱۳۹۶

مصاحبه مدیر شبکه «نسیم» درباره دو برنامه پرطرفدار

تلویزیون مهران مدیری و رامبد جوان را از دست نمی‌دهد

محمد احسانی مدیر شبکه نسیم با حضور در برنامه «فرمول یک» و در گفت‌وگو با علی ضیا مجری این برنامه در مورد ادامه پخش «دورهمی»، ساخت فصل پنجم برنامه «خندوانه» و حاشیه‌های اخیر مسابقه «خنداننده شو» صحبت کرد. احسانی همچنین معتقد است مخاطبان تلویزیون دائم در رفت و آمد هستند و به همین دلیل نمی‌توان به طور ثابت از افزایش و یا کاهش مخاطبان رسانه ملی آمار و ارقامی اعلام کرد.
2017-07-15 23:26:58 iCinema - آی سینما؛ اخبار سینمای ایران و جهان
به اشتراک بگذارید fb tw gp pi
نظر دهید
شنبه ۲۴ تير ۱۳۹۶

بعد از سقوط از ارتفاع شش متری

بدلکار «مردگان متحرک» در بیمارستان درگذشت

جان برنکر بدلکار سریال «مردگان متحرک» که چند روز پیش بر اثر سقوط از ارتفاع شش متری و برخورد با سطح سیمانی دچار آسیب جدی شده بود، درگذشت. اسکات گیمپل سازنده این سریال با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد خانواده برنکر تصمیم گرفته‌اند با جدا کردن او از دستگاه تنفس مصنوعی، اعضای بدن این بدلکار را اهدا کنند. برنکر از سال 2009 به شکل حرفه‌ای بدلکاری در فیلم و سریال را آغاز کرد و در طول این سال‌ها، در تولیدات معروفی همچون سری فیلم‌های «بازی بقا»، فیلم ابرقهرمانی «لوگان» و سریال «24: میراث» نقش بدلکار را داشت.
2017-07-15 19:28:13 iCinema - آی سینما؛ اخبار سینمای ایران و جهان
به اشتراک بگذارید fb tw gp pi
نظر دهید
جمعه ۲۳ تير ۱۳۹۶

سریال «وست ورلد» در 22 رشته نامزد جوایز امی شد

فهرست نامزدهای شصت و نهمین جوایز سالانه امی اعلام شد و در میان تولیدات تلویزیونی یک سال اخیر، سریال «وست ورلد» ساخته جاناتان نولان و همچنین «شنبه شب زنده» برنامه محبوب شبکه ان بی سی هر یک با دریافت 22 نامزدی پیشتاز هستند. مراسم اهدای جوایز امی 2017 روز یکشنبه 17 سپتامبر (بامداد دوشنبه 27 شهریور) با اجرای استیون کولبر از شبکه سی بی اس به صورت زنده روی آنتن می‌رود. مهم‌ترین نکته جوایز امسال به جای خالی «بازی تاج و تخت» در فهرست نامزدها بر می‌گردد که تنها دلیلش، به تعویق افتادن زمان پخش فصل جدید این سریال بوده است.
2017-07-14 13:55:58 iCinema - آی سینما؛ اخبار سینمای ایران و جهان
به اشتراک بگذارید fb tw gp pi
نظر دهید
جمعه ۲۳ تير ۱۳۹۶

بخش دیگری از پشت صحنه سریال را تماشا کنید

ویدیو: روایت رامین جوادی از موسیقی «بازی تاج و تخت»

هفت سال از پخش اولین فصل «بازی تاج و تخت» می‌گذرد و در این مدت، موسیقی رامین جوادی به یکی از ویژگی‌های برجسته این سریال تبدیل شده است. این آهنگساز آلمانی ایرانی‌تبار که به همکاری با هانس زیمر در ساخت موسیقی فیلم‌های معروفی همچون «بتمن آغاز می‌کند» و «دزدان دریایی کاراییب: نفرین مروارید سیاه» شهرت دارد، در آستانه پخش فصل هفتم «بازی تاج و تخت» درباره روند ساخت موسیقی این سریال حرف‌های جالبی زده است.
2017-07-14 23:46:40 iCinema - آی سینما؛ اخبار سینمای ایران و جهان
به اشتراک بگذارید fb tw gp pi
نظر دهید
پنجشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۶

نشست رسانه‌ای فصل هفتم «بازی تاج و تخت» برگزار شد

کیت هرینگتن: جان اسنو کمی روانی است!

کیت هرینگتن که سال گذشته به خاطر سربسته ماندن سرنوشت «جان اسنو» و لو نرفتن داستان اپیزود افتتاحیه فصل ششم، برای اولین بار در نشست خبری «بازی تاج و تخت» غایب بود، امسال بالاخره موفق به بازگشت شد. این بازیگر 30 ساله انگلیسی با حضور در نشست رسانه‌ای فصل هفتم از این که دوباره به جمع خبرنگاران برگشته و کسی او را به چشم یک «لودهنده متحرک» نمی‌بیند، ابراز خوشحالی کرد. هرینگتن همچنین برای اولین‌بار، در رابطه با دیدگاهش نسبت به وجوه تاریک شخصیت جان اسنو، جزییات جالبی به زبان آورده است.
2017-07-13 13:32:28 iCinema - آی سینما؛ اخبار سینمای ایران و جهان
به اشتراک بگذارید fb tw gp pi
نظر دهید
چهارشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۶

دفاع مهراب قاسم‌خانی از مسابقه «خنداننده شو»

بهترین کمدین‌های جهان بی‌پروا با همه چیز شوخی می‌کنند

در هفته‌های گذشته مسابقه «خنداننده شو» در برنامه «خندوانه» مورد استقبال بسیاری از مخاطبان قرار گرفته است. اما با توجه به اقبال عمومی که به این برنامه وجود دارد، برخی از رسانه‌ها در طول این مدت به انتقاد از شوخی‌هایی پرداختند که در اجراهای برخی از شرکت کنندگان مطرح می‌شود. در رابطه با این موضوع مهراب قاسم‌خانی نویسنده سریال‌های طنز با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود به حمایت از یکی از شرکت کنندگان حاضر در این مسابقه پرداخته است.
2017-07-12 00:54:57 iCinema - آی سینما؛ اخبار سینمای ایران و جهان
به اشتراک بگذارید fb tw gp pi
نظر دهید
سه شنبه ۲۰ تير ۱۳۹۶

با سم کانوی در پشت صحنه سریال مشهور

جلوه‌های ویژه «بازی تاج و تخت» چگونه اجرا می‌شود؟

کم‌تر از یک هفته دیگر، اپیزود افتتاحیه جدیدترین فصل «بازی تاج و تخت» روی آنتن می‌رود و این‌بار قرار است صحنه نبردهای عظیم و سرنوشت‌ساز مخاطبان پربیننده‌ترین سریال تاریخ این شبکه تلویزیونی را شگفت‌زده کند. سم کانوی مسئول جلوه‌های ویژه سریال در ویدیویی که از پشت صحنه فصل هفتم این سریال تهیه شده، از علاقه‌اش به این حرفه، دشواری‌های آن و چگونگی رسیدن به تصویری دقیق از آن‌چه در ذهن کارگردان و سازندگان می‌گذرد گفته است.
2017-07-11 12:42:24 iCinema - آی سینما؛ اخبار سینمای ایران و جهان
به اشتراک بگذارید fb tw gp pi
نظر دهید
دوشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۶

گزارش تصویری آی سینما از پشت صحنه سریال «پنچری»

سریال «پنچری» ساخته برزو نیک نژاد از دهم تیرماه از شبکه سه سیما به روی آنتن رفته است. در این مجموعه حمید لولایی، مهران غفوریان، رضا داود نژاد، مریم سعادت، اشکان اشتیاق، مائده طهماسبی، زهره فکور صبور. به ایفای نقش می‌پردازند. هم اکنون تصویربرداری این مجموعه تلویزیونی مراحل پایانی خود را پشت سر می‌گذارد و بازیگران آن در لوکیشنی واقع در شرق تهران جلوی دوربین حاضر می‌شوند. گزارش تصویری آی‌سینما از پشت صحنه سریال «پنچری» را تماشا کنید.
2017-07-10 15:22:05 iCinema - آی سینما؛ اخبار سینمای ایران و جهان
به اشتراک بگذارید fb tw gp pi
نظر دهید
شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۶

با نزدیک شدن به آغاز ضبط سریال برادران محمودی

بازیگران «سایه‌بان» معرفی شدند

برادران محمودی قرار است به صورت مشترک سریالی را با نام «سایه‌بان» برای شبکه دو جلوی دوربین ببرند. با نزدیک شدن به زمان آغاز تصویربرداری این مجموعه، بازیگرانی که قرار است در اولین سریال نوید و جمشید محمودی به ایفای نقش بپردازند، امروز مشخص شدند.
2017-07-08 18:37:33 iCinema - آی سینما؛ اخبار سینمای ایران و جهان
به اشتراک بگذارید fb tw gp pi
نظر دهید
شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۶

به سفارش شبکه پنج سیما

فریدون جیرانی «پاییز تنهایی» را می‌سازد

فریدون جیرانی قرار است سریال جدیدی را برای تلویزیون کارگردانی کند. این مجموعه تلویزیونی ملودرامی اجتماعی با عنوان «پاییز تنهایی» است که رحمان سیفی آزاد تهیه‌کنندگی آن را بر عهده خواهد داشت. جیرانی پیش از این دو تجربه موفق «مرگ تدریجی یک رویا» و «تعبیر وارونه یک رویا» را در تلویزیون داشته است. این مجموعه تلویزیونی جدید برای پخش از شبکه پنج سیما آماده می‌شود.
2017-07-08 16:15:55 iCinema - آی سینما؛ اخبار سینمای ایران و جهان
به اشتراک بگذارید fb tw gp pi
نظر دهید
سه شنبه ۱۳ تير ۱۳۹۶

برادران محمودی سریال «سایه‌بان» را می‌سازند

به دنبال موفقیت فیلم‌ «چند متر مکعب عشق» در جشن سینمای ایران، برادران محمودی دو فیلم «رفتن» و « شکستن همزمان بیست استخوان» را جلوی دوربین بردند. در حالی که این روزها فیلم «رفتن» از شانس دیده شدن در جشنواره‌های مختلف بین المللی برخوردار شده، نوید و جمشید محمودی تصمیم گرفته‌اند سریالی با نام «سایه‌بان» را برای شبکه دو بسازند.
2017-07-04 20:20:58 iCinema - آی سینما؛ اخبار سینمای ایران و جهان
به اشتراک بگذارید fb tw gp pi
نظر دهید